Żeby Państwa osmielić do składania wydz RiOŚ propozycji "nie do odrzucenia" i żeby się nie dublować, podam jakie uwagi wysłałam:
Czego w opublikowanym Regulaminie brakuje:
§ 3 Zasady zbierania odpadów komunalnych
w punkcie 1. 14) dodałabym: opakowania po nawozach mineralnych i środkach ochrony roślin oraz przeterminowane leki i opakowania po nich
w punkcie 3. warto zwrócić szczególną uwagę na sposób przechowywania odpadów niebezpiecznych. Zdaje się zgodnie z ustawą powinny być wydzielone. (Chodzi o to, żeby do czasu ich odbioru nie fruwały po obejściu np. opakowania po środkach ochrony roslin, a odpady zawierające rtęć i inne paskudztwa oraz leki były solidnie zabezpieczone przed niepowołanymi osobami - bo jak wiadomo "dziecko potrafi...")
§ 5 Wymagania w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego
warto dodać pkt:
3. właściel nieruchomości jest zobowiązany do usuwania sopli i nawisów z dachu stwarzających zagrożenie dla przechodniów
§ 18 Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi
przydałby się punkt:
4. zabrania się wprowadzania psów na place zabaw dla dzieci i do piaskownic (niestety ludziom trzeba kawę na ławę, bo inaczej nie zrozumieją)
Po przejrzeniu kilkunastu już uchwalonych na przełomie 2012 i 2013 Regulaminów oraz słuchając opinii sąsiadów wysłałam następną opinię do RiOŚ:
Z projektu konstancińskiego regulaminu wynika, że właściciel nieruchomości ma tylko zbierać odpady i odgarniać śnieg z chodnika, bo
nie ma nic nt. utrzymania porządku w obrębie nieruchomości. Przeglądałam już uchwalone regulaminy na stronach kilku miejscowości i uważam, że należałoby dodać kilka punktów. Ustawa daje furtkę ? proszę zobaczyć:
Ujednolicony tekst Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. nr 132 z dnia 13.09.1996r., poz. 622 z późn. zm.). Stan prawny na dzień 21.02.2013 r. (źródło: [www.administrator24.info])
Rozdział 3
Obowiązki właścicieli nieruchomości
Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
(...)
5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
Czyli to co RM uchwali będzie miejscowym prawem, a zatem należałoby dodać:
§ ??? Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i należytego stanu sanitarno-higienicznego:
1) pomieszczeń budynków, a w szczególności klatek schodowych, korytarzy, ogólnodostępnych toalet,
2) niezabudowanego terenu nieruchomości, a w szczególności podwórzy, przejść, bram, chodników, placów zabaw, ze szczególnym zwróceniem uwagi na piaskownice, w których wymiana piasku powinna być dokonywana przed sezonem oraz przynajmniej dwa razy w czasie jego trwania,
3) miejsc przeznaczonych do zbierania odpadów wytworzonych na terenie nieruchomości,
4) terenu nieruchomości i jej bliskiego otoczenia zgodnie z zasadami współżycia społecznego a w szczególności do eliminowania zagrożeń pożarowych,
oraz czyny zabronione:
§ ...Zabrania się:
a) spalania odpadów na powierzchni ziemi a także w instalacjach grzewczych budynków (np. gum, tworzyw sztucznych, olejów itp.), które w wyniku procesu spalania powodują przedostanie się do atmosfery substancji szkodliwych i zagrażających zdrowiu dla organizmów żywych
b) wysypywania odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych,
c) zakopywania odpadów,
d) odprowadzania nieczystości ciekłych do rowów otwartych, zbiorników wodnych, urządzeń melioracyjnych, kanalizacji deszczowej oraz pompowania ich na pola, łąki itp.,
e) niszczenia elewacji budynków ogrodzeń i innych obiektów,
f) naklejania, wieszania ogłoszeń, afiszów, plakatów, napisów lub umieszczania rysunków poza miejscami wyznaczonymi do tego celu lub bez zgody właściciela nieruchomości,
g) wypalania traw na terenie nieruchomości i terenach przyległych,
h) zajmowania pasa drogowego w celu składowania odpadów lub materiałów budowlanych bez zgody zarządcy drogi.
2. Zabrania się bez zezwolenia zarządcy drogi, wycinki oraz nasadzeń drzew i krzewów w pasie drogowym wszystkich kategorii dróg.
a także podać sankcje
§...Przepisy końcowe
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów niniejszego Regulaminu stosowane będą środki prawne określone w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Kodeksie wykroczeń oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn.zm.).
Bez tych zagadnień Regulamin porządku jest po prostu regulaminem postępowania z odpadami i zwierzętami,
bez żadnych sankcji ? Czyli hulaj dusza!
Przyznam się, że te punkty "ściągnęłam" z regulaminów innych gmin. Czytanie Regulaminów i wyciąganie wniosków polecam naszym urzędnikom - uczyć się od bardziej doświadczonych, to nie wstyd, ale obciach na całego puszczać taki bubel - zdaje się, że niemoc urzędnicza spowodowała wynajęcie do sporządzenia regulaminu firmy zewnętrznej, która odwaliła robotę - nie ich miasto, to jakie znaczenie ma czy będzie na posesjach trawa po pas i chwasty, że słupy, płoty będą obwieszone anonsami, że g.... będą odprowadzane do Jeziorki lub do rowów, jezior albo na jezdnię - jak w Parceli, że z kominów, ognisk będzie się dymiło plastikiem.
Napisałam także:
Moim zdaniem odbiór gabarytów i ZSEE tylko dwa razy do roku, będzie skutkował tym, że te sprzęty zasilą lasy, bo nikt nie będzie - zwłaszcza osoby mające mieszkania w blokach - "hodował" gratów przez pół roku. W innych gminach np. w Milanówku odbiór gabarytów jest planowany raz na miesiąc