Mania
Tomasz Zymer
A jak tam ważni obywatele Skolimowa wyróżnieni w tym roku osobnymi planami miejscowymi przygotowywanymi WYŁĄCZNIE dla ich pojedynczych prywatnych działek? Czy oni dowiedzieli się wcześniej?
To dość poważne oskarżenie, może wypadałoby podać kto i co sobie załatwił, bo tak każdy z obywateli Skolimowa, który się dorobił działki może czuć się posadzonym o jakąś lewiznę, a za takie posądzenia rzucane w ciemno też można beknąć
Nie wskazywałem na żadną lewiznę ani jej nie sugerowałem. Wszystkie uchwały zostały podjęte w majestacie prawa zgodnie z ustawą uzdrowiskową i uprawnieniami Rady Miejskiej. W majestacie prawa - to jednak nie zawsze znaczy to samo, co w interesie ładu przestrzennego w gminie uzdrowiskowej.
Poniżej podaję wybrane uchwały VI Sesji z 25 marca 2015 o przystąpieniu do zmiany planu miejscowego (MPZP).
Na jednej sesji Rada podjęła 14 uchwał tego typu. Wszystkie te uchwały dotyczą pojedynczych działek znajdujących się w znacznej części w strefie A i bliskiej B, m.in. w Skolimowie.To są zmiany planu miejscowego dokonywane dla niewielkich fragmentów wyrwanych z dużego obszaru, dla pojedynczych działek i na wnioski firm lub osób prywatnych. W uzasadnieniach do uchwał za każdym razem podano, dlaczego Rada przystępuje do zmiany planu. W części przypadków chodzi o inwestycje typu opiekuńczego czy leczniczego, a zatem - prouzdrowiskowe, a także o (deklarowaną) odbudowę czy rewitalizację zabytków. Te uchwały mają zatem w naszej gminie uzasadnienie. (Należy oczywiście później bacznie przyglądac się sposobom realizacji inwestycji, bo "obiektów pensjonatowych" nie mających nic wspólnego z pensjonatami mamy już sporo, a "rewitalizacja" starej willi nie zawsze oznacza jej przetrwanie). Kolejny przypadek dotyczy kawiarenki. W pozostałych przypadkach chodzi po prostu o umożliwienie właścicielom realizacji ich planów inwestycyjnych, bez wskazania, czemu akurat dla tej osoby zmienia się plan.
Każda z tych uchwał, niezależnie od intencji autorów (tj. UMiG) oraz radnych, którzy je przyjęli, stanowi mniejszy lub większy lokalny wyłom w przyjętych w poprzednich kadencjach spójnych planach miejscowych. Każda stanowi także precedens, za którym wygodnie za chwilę mogą pójść inni. Ja sam również za chwilę mogę zawnioskować, żeby dla mojej działki z domem zmienić powierzchnię biologicznie czynną, intensywnośc zabudowy i inne wskaźniki, bo chcę sobie posesję przebudować. Skoro właściciele działek w szczególnie chronionych strefach A i B mogą zmieniać ich parametry, i Rada się do ich wniosków przychyla, to ja mogę także. Za mną pójdą inni i za chwilę z planu miejscowego Bielawy zostaną strzępy i cuda. Podobnie z innych planów miejscowych. Należy zatem bardzo ostrożnie rozważać każdy taki przypadek ":lokalnego wyłomu" w istniejącym ładzie przestrzennym, każdorazowo ważąc zyski społeczne przeciw stratom wywołanym wprowadzeniem precedensów i niejednolitych zasad zagospodarowania terenu.
Poniżej wyliczam tylko te uchwały, które nie dotyczą (deklaratywnie) odbudowy zabytków, budowy placówek opiekuńczych, przedszkoli, kawiarenek, itp. Nazwisk właścicieli działek nie znam, przynajmniej oficjalnie - ani też nie podano ich w tekstach uzasadnień. Jednego przypadku (działka podzielona drogą na pół) nie podałem, bo uzasadnienie wydaje się jasne i precyzyjne.
Sesja nr 6 z dnia 25 marca 2015 r. Uchwała Rady Miejskiej nr:
ULICA RYNKOWA RÓG BIELAWSKIEJ: 50/VII/6/2015 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek o nr ew. 52/1, 52/2, 64/23 I 64/24 z obrębu 01-06 w Konstancinie-Jeziornie.
("Obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego wyznaczył nieprzekraczalną linię zabudowy w odległości 10 Iii od linii rozgraniczającej ulicy Bielawskiej. W dniu 19.02.2015 r. wpłynął wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gruntów terenu Klarysewa Wschodniego w zakresie przesunięcia nieprzekraczalnej linii zabudowy o ok. 5 m w kierunku ulicy Bielawskiej i poprowadzeniu jej wzdłuż krańca budynku.")
ULICA SZPITALNA: 55/VII/6/2015 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki o nr ew. 21 z obrębu 03-08 w Konstancinie-Jeziornie.
("Zgodnie z ustaleniami tego planu dla działki o nr ew. 21 z obrębu 03-08 minimalna powierzchnia biologicznie czynna wynosi 80 % powierzchni działki. W dniu 11.09.2012 r. wpłynął wniosek o zmianę planu, w zakresie zmniejszenia powierzchni biologicznie czynnej z 80 % na 70 %.")
TEREN ZALESIONY MIĘDZY CHYLICKĄ A DŁUGĄ: 57/VII/6/2015 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek o nr ew. 16, 17, 18, 19, 20, 21 i 22 z obrębu 03-05 w Konstancinie Jeziornie - dla działki o nr ew. 16 z obrębu 03-05. ("Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka została przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i zabudowę usługową, wskaźnik intensywności zabudowy ustalono na nie więcej niż 0,4 i nie mniej niż 0,01, udział powierzchni zabudowy w powierzchni działki na nie więcej niż 15% i nie więcej niż 400 m2, a ponadto nałożono obowiązek zaspokojenia potrzeb parkingowych na terenie działki objętej inwestycją i ustalono wskaźniki miejsc parkingowych zależnie od rodzaju zabudowy. W dniu 09.02.2015 r. wpłynął wniosek o zmianę planu w taki sposób aby było możliwe wyłączenie gruntów z produkcji leśnej do poziomu 20% powierzchni działki. Uwzględnienie wniosku zależne jest od uzyskania zgody Marszałka Województwa Mazowieckiego na zmianę ww. decyzji Wojewody Mazowieckiego.")
MIĘDZY BATOREGO A JAGIELLOŃSKĄ: 64/VII/6/2015 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki o nr ew. 121 z obrębu 03-13 w Konstancinie-Jeziornie.
("W dniu 30.01.2015 r. wpłynął wniosek o zmianę planu, w zakresie zmniejszenia powierzchni biologicznie czynnej z 85 % na 75 %. Wnioskodawczynie zamierzają dokonać niewielkiej rozbudowy istniejącego budynku.")
Wszystkie uchwały można przeczytać tu: [
bip.konstancinjeziorna.pl]