Re: Komisja uzdrowiskowa RM a losy uzdrowiska
Wysłane przez:
Tomasz Zymer
(---.mazowieckiesieci.pl)
Data: 29 wrz 2013 - 23:19:29
Konstancin-Jeziorna, 30 września 2013 r.
Tomasz Zymer
Radny RM VI kadencji
[adres]
Do Burmistrza Gminy Konstancin-Jeziorna
p. Kazimierza Jańczuka
Do wiadomości: 1) Wydziału RIOŚ UMiG Konstancin-Jeziorna
2) Przewodniczącego Rady Miejskiej, p. Andrzeja Cieślawskiego
WNIOSKI DO PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA DLA GMINY KONSTANCIN-JEZIORNA NA LATA 2013-2020.
Dokument zwany Programem Ochrony Środowiska w gminie powinien zawierać następujące elementy, których brakuje w materiale przedstawionym Radzie Miejskiej pod głosowanie na sesji wrześniowej:
1) Dokładny spis najważniejszych zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych dla środowiska naturalnego w gminie, w szczególności:
ZEWNĘTRZNYCH:
- związanych z tranzytem na drogach wojewódzkich,
- związanych z powstawaniem nowej zony przemysłowo-logistycznej na granicy gminy w Łubnej-Baniosze oraz oddziaływaniem tamtejszego zamkniętego (?) wysypiska śmieci,
- związanych z napływem zanieczyszczonego powietrza znad Piaseczna i Warszawy.
WEWNĘTRZNYCH:
- związanych z funkcjonowaniem zakładów przemysłowych w Mirkowie oraz przemysłowej fermy bydła w Goździach,
- związanych z wielkimi wysypiskami odpadów, w tym niebezpiecznych, m.in. na terenie dawnej papierni w Mirkowie oraz na działkach prywatnych na granicy Bielawy i Powsina,
- związanych z poważnymi zakłóceniami stosunków wodnych, szczególnie w rejonach objętych ochroną (WOChK, rezerwaty przyrody, ChPK i jego otulina),
- związanych z niedoborami wody pitnej (lokalnymi i ogólnogminnymi),
- związanych z zanieczyszczeniem rzeki Jeziorki i jej dopływów,
- związanych z zanieczyszczeniem gleby i wód środkami ochrony roślin i nawozami sztucznymi,
- związanych z paleniem śmieci w prywatnych paleniskach oraz ogrzewaniem domów materiałami powodującymi utrzymywanie się na dużych obszarach gminy trującego smogu;
- oraz innych wskazanych przez specjalistów.
Ograniczenie się w przedstawionym Radzie dokumencie do wymienienia tylko ogólnopolskich norm emisji (str. 37-38) i hałasu (str. 39-40) jest nieporozumieniem, ponieważ nieprzekroczenie normy długookresowej emisji benzopirenu w jedynym punkcie pomiarowym przy ul. Źródlanej (Park Zdrojowy) w żaden sposób nie dowodzi, że walory klimatyczne, od których zależy funkcjonowanie gminy uzdrowiskowej, są należycie chronione. Ponadto istotne jest konkretne lokalne oddziaływanie jednoznacznie zdefiniowanych źródeł zanieczyszczeń, odorów, hałasu itp., na osiedla mieszkaniowe, szkoły, przedszkola, zakłady pracy, obiekty sportowe. Intensywny ruch tranzytowy przez osiedle Grapa oraz stałe utrzymywanie się uciążliwych odorów produkcyjnych w rejonie Mirkowa i Cieciszewa-Parceli stanowią poważny problem rzutujący na jakość życia oraz funkcjonowanie placówek oświatowych i obiektów sportowych w tych rejonach. Problemów tych nie mierzy się brakiem interwencji służb miejskich czy też (w przypadku Mirkowa) bezczynnością Urzędu. Jedynym wymiernym sposobem rozpoznania rzeczywistej skali i skutków tych problemów dla mieszkańców danego terenu jest szczegółowy wywiad środowiskowy oraz (w przypadku dróg wojewódzkich i powiatowych) bieżące kompleksowe pomiary hałasu i zanieczyszczeń w i przy budynkach mieszkalnych, zaś w przypadku zanieczyszczeń pochodzących z fermy przemysłowej ? badania próbek gleby i wody na terenach chronionych i zamieszkanych. Oparcie się w przedstawionym dokumencie zaledwie na jednym pomiarze hałasu przeprowadzonym już ponad 6 lat temu w jednym tylko punkcie przy ul. Pułaskiego (str. 39), zaś w przypadku zanieczyszczeń powietrza ? wyłącznie na uśrednionych wynikach dla całej ?strefy mazowieckiej? (str. 37) ? świadczy moim zdaniem w przypadku gminy uzdrowiskowej o skrajnym lekceważeniu problemów środowiska przez władzę lokalną, która przyjęła w roku 2012 tak przygotowany przez firmę zewnętrzną ?program?.
2) Po zdefiniowaniu najważniejszych zagrożeń dla środowiska w gminie, program, powinien określić konkretne sposoby ich zwalczania i usuwania. Nie chodzi tu przy tym o humorystyczne ogólniki typu ?optymalizacja warunków ruchu drogowego? (str. 65) czy ?zintensyfikowanie działań ograniczających negatywny wpływ hałasu poprzez [...] przebudowę dróg? (str. 67), tylko o listę konkretnych działań wraz z podaniem ich kalendarza. W szczególności należy opisać:
- sposoby zachęcania mieszkańców do zamiany samochodów prywatnych na komunikację publiczną,
- sposoby likwidacji oddziaływań zakładów przemysłowych w Mirkowie oraz fermy w Goździach na osiedla mieszkaniowe i placówki oświatowe oraz sportowe (np. przeniesienie zakładu za ugodą lub przymusowe przejęcie gruntu na cele publiczne, likwidacja spustów ścieków do jezior oraz szamb tymczasowych, niezbędne modyfikacje sposobu prowadzenia produkcji rolnej i zwierzęcej w sąsiedztwie terenów chronionych oraz zamieszkanych),
- organizację objazdów transportu z zony przemysłowej w Łubnej-Baniosze tak, by omijały gminę uzdrowiskową oraz współpracy z gminą Góra Kalwaria w dziedzinie minimalizacji zewnętrznych oddziaływań tej strefy,
- sposób likwidacji głównych wysypisk zawierających odpady niebezpieczne (Mirków, Bielawa),
- sposoby kontroli stosunków wodnych na terenach chronionych,
- sposób likwidacji niedoboru wody pitnej w gminie,
- program współpracy z rolnikami w celu zachęty do stopniowej zmiany sposobu gospodarki rolnej w gminie uzdrowiskowej,
- program oczyszczania rzeki Jeziorki i likwidacji nielegalnych spustów ścieków do rzek i kanałów,
- program wspierania mieszkańców przy zamianie obecnych typów paliwa grzewczego na ekologiczne (wsparcie gminy przy korzystaniu z dopłat do paneli solarnych, dopłaty do instalacji gazowej, wsparcie dla projektu elektrowni wodnej na Imberfalu przez lokalną modyfikację mpzp, ewentualne rozpoznanie w kwestii gorących źródeł).
3) Ostatnią część przedstawionego Radzie dokumentu stanowi prymitywny wyciąg z WPF-u oraz sprawozdania z realizacji budżetu w I połowie roku 2013. Takie zestawienie nie może stanowić podstawy dla określenia rzeczywistych kosztów wyżej wymienionych niezbędnych działań, ponieważ większość z tych działań nie jest obecnie wcale realizowana przez gminę i w związku z tym - nie są one ujęte w WPF. Ponieważ precyzyjne określenie kosztów działań wymienionych w punkcie 2 jest niemożliwe na tym etapie, proponuję wprowadzić zamiast tego tabelę z kalendarzem działań oraz listą prognozowanych efektów (oraz sposobu ich weryfikacji) z podziałem na dwa okresy: 2013-2016 i 2016-2020. Dla przykładu:
2013-2016:
- zwiększenie liczby mieszkańców regularnie korzystających z komunikacji publicznej z 23 do 40% poprzez: synchronizację rozkładów linii lokalnych ?L? i warszawskich, zagęszczenie rozkładów jazdy autobusów w godzinach szczytu o 30%, dopłaty do biletów okresowych lub umowę z ZTM w celu obniżenia miesięcznych kosztów biletu z min. 179 zł w dniu 1 stycznia 2014 do 130 zł w dniu 1 stycznia 2017. Sposób weryfikacji realizacji celu: ankieta przeprowadzona na reprezentatywnej grupie mieszkańców dotycząca korzystania z komunikacji miejskiej.
- zwiększenie liczby mieszkańców posiadających instalacje solarne na domach i gospodarstwach do 10% mieszkańców gminy poprzez [tu opis współudziału lub wsparcia merytorycznego gminy przy wykorzystaniu bieżących programów dopłat] oraz dopłaty do zamiany kotłów węglowych na gazowe lub inne rekomendowane w wysokości 30% kosztów standardowej instalacji odpowiedniej dla danego metrażu (wyliczonej według cen rynkowych na dzień 1 stycznia danego roku). Sposób weryfikacji realizacji celu: ankieta, spis właścicieli, którzy rozliczyli dopłaty do instalacji gazowej, spis założonych instalacji solarnych.
- usunięcie uciążliwych oddziaływań przemysłowych na osiedla i obiekty oświatowo-sportowe w rejonie Mirkowa i Bielawy poprzez: zmianę mpzp, ugodę z właścicielami lub wykup przymusowy. Termin finalizacji działań (czyli zaprzestania produkcji): 31 grudnia 2016.
I dalej na tej samej zasadzie.
Zamiana ogólnikowych sformułowań zawartych w przedstawionym Radzie Miejskiej dokumencie na konkretne listy 1) problemów, 2) działań oraz 3) rezultatów omówione powyżej będzie miała następujące skutki:
- zdefiniuje kluczowe zagrożenia oraz sposoby ich usuwania;
- wprowadzi ciągłość działań władzy samorządowej (do tej pory działania w większości z wymienionych dziedzin pozostają wyłącznie w sferze deklaracji wyborczych lub ?fikcji politycznej?, jak np. deklaracje starosty dotyczące działek zamiennych dla wytwórni mas bitumicznych, deklaracje dotyczące oczyszczania Jeziorki, likwidacji nielegalnych spustów ścieków, itp.);
- określi rzeczywistą listę niezbędnych, wymiernych i sprawdzalnych działań wraz z ich kalendarzem;
- pozwoli na weryfikację rzeczywistych rezultatów w określonych przedziałach czasowych (co nie jest możliwe w przypadku celów opisanych ogólnikowo terminami ?poprawa? czy ?optymalizacja?), a tym samym na rozliczenie władzy samorządowej z działań na rzecz ochrony powietrza, gleby, wody i warunków życia w gminie uzdrowiskowej.
Natomiast w obecnie przedstawionym kształcie dokument zwany mylnie ?Programem Ochrony Środowiska? nie przedstawia żadnej wartości dla ochrony środowiska w gminie, ponieważ nie definiuje ani konkretnych źródeł zagrożeń, ani sposobów i terminarza ich likwidacji. Jest dla mnie niezrozumiałe, dlaczego dokument w tym kształcie przeleżał w Urzędzie Miasta i Gminy cały rok, zanim przedstawiono go radnym do uchwalenia. Czyżby władza wykonawcza uważała ochronę środowiska za formalność funkcjonującą wyłącznie na papierze?
Z wymienionych względów, w przypadku, jeśli określone w moim wniosku trzy elementy nie zostaną uwzględnione w zweryfikowanym Programie Ochrony Środowiska, będę wnioskował o odrzucenie programu przez Radę w całości w celu niedopuszczenia do funkcjonowania takiego bezwartościowego dokumentu jako aktu prawa miejscowego w naszej gminie.
Z poważaniem,
Tomasz Zymer
Radny VI kadencji
Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2013-09-30 00:29 przez Tomasz Zymer.