Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: Artek_BartekArtek_Bartek (---.adsl.inetia.pl)
Data: 17 lis 2013 - 16:39:30

Mniej wiecej to miałem na myśli pisząc o prawdziwej woli stworzenia czegoś co ma służyć prawdziwie mieszkańcom a nie...możliwości twierdzenia "spelnilem obietnice"...
A wybieramy po obietnicach...albo konkretnych "niedzialaniach"...tylko zdaje się z reguły potrzebujemy dwóch kadencji by je stwierdzić...
Obecny Burmistrz niewątpliwie zrobił sporo dobrego...jednak czasami ma się nieodparte wrażenie, iż jedynie dzieki własnej upartosci nie zrobił tyle co obiecał...;)



Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2013-11-17 17:35 przez Artek_Bartek.

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: darudaru (---.ip.netia.com.pl)
Data: 19 lis 2013 - 08:57:29

"L" z Piaseczna pojedzie przez KJ
[www.konstancinjeziorna.pl]

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: HammerHammer (195.116.92.---)
Data: 19 lis 2013 - 10:05:29

jakby na stronie Urzędu dali ciut większą mapkę byłoby łatwiej smiling smiley

Busiki Piaseczno - Konstancin-Jeziorna mapka
Wysłane przez: maniamania (Moderator)
Data: 19 lis 2013 - 10:52:12



Dziękuję p. Michałowi Lewandowskiemu za przysłanie mapki.

Trochę niewyraźną kopię przesłał program do umieszczania zdjęć, jeśli ktoś chce lepszej jakości, niech napisze na PW - wyślę mailem
m

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: czaknoris (---.adsl.inetia.pl)
Data: 19 lis 2013 - 17:14:19

Kto płaci za kilometry piaseczyńskiej L na terenie gminy Konstancin-Jeziorna?

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: HammerHammer (---.opera-mini.net)
Data: 19 lis 2013 - 17:49:52

ja sie juz nawet domyslam smiling smiley

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: maniamania (Moderator)
Data: 19 lis 2013 - 18:21:06

chyba sie źle domyslasz, bo starosta nie zamierza sie na naszą kasę. W końcu niedługo Gwiazdka, Aniołek lub Dziadek Mróz - musi sie czyms zasłuzyć.

Mało wniosków ws. tras kcińskich eLek
Wysłane przez: maniamania (Moderator)
Data: 19 lis 2013 - 18:22:48

Piszcie, piszcie !

Re: Mało wniosków ws. tras kcińskich eLek
Wysłane przez: MarioMario (---.dynamic.chello.pl)
Data: 19 lis 2013 - 22:10:53

Forum czytają nieliczni, stronę eslomczyn.pl też troch osób. Wydaje mi się ,ze na wsiach nie ma informacji.Konsultacje w Skolimowie nie spotkały się z licznym przybyciem mimo wieczorowej pory, więc może tam się nie interesują? A czy ktoś z Obórek np napisał jakiś wniosek??

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: maniamania (Moderator)
Data: 19 lis 2013 - 23:15:19

zdaje sie jutro ma sie odbyć spotkanie Burmistrza z sołtysami, to moze dotrze do osób najbardziej zainteresowanych busikowa komunikacją

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: Anonimowy użytkownik (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data: 20 lis 2013 - 06:24:35

Drodzy komentatorzy komunikacji lokalnej
Pozwoliłem sobie na rejestrację , ale będę raczej jednorazowym gościem. Od 2 lat czytuję wątki komunikacyjne na różnych forach , a to co piszą Panowie jest super. Znam ten temat z opracowań robionych do kolegi pracy naukowej w tym zakresie , a Panowie poruszacie wszystkie ważne aspekty. Pan Tomasz nawet ze znajomością budżetu. Macie Panowie rację , że autobusy 6 razy na dobę to nie komunikacja regularna , ale krykaturalna ponieważ podstawą jest częstotliwość , która automatycznie rozładowuje potrzeby "pojemnościowe" pojazdów. W przypadku tak dużych aglomeracji komunikacja gminna nie powinna być rzadziej jak co ok 1h na danej linii , a "kręgosłup" czyli linia 710 w Państwa przypadku max co 10 min w szczycie A i B , a co ok 20 min poza szczytem i w święta. Taka formuła powoduje praktycznie pewność przesiadki pomiędzy pojazdami bez zbyt długiego czekania.Pojemność pojazdów: tu zalecam rozsądek ze względy na przepisy prawa jak też koszty. Z powodu 1 przepełnionego kursu ( tak jest wszędzie ok 7-8 rano ) nie należy zamawiać większych pojazdów bo to zwiększa koszty dość znacznie.Zgodnie z Ustawą o Publicznym Transporcie Zbiorowym z 2010 roku w powiązaniu z Regulaminem 107 EKG ONZ jeżeli użyjecie pojazdów powyżej 22 osób bez kierowcy , na organizatora czyli ZTM ( lub gminę w przypadku własnego przetargu ) nakłada to obowiązek świadczenia usługi pojazdem z dostępem dla niepełnosprawnych. Nie będę polemizował czy ceny za 1km oferowane przez ZTM gminie to mało czy dużo , ale użycie takich pojazdów to na 100% więcej niż obene "elki". Z całą pewnością większy pojazd potrzebny jest na linię Lxx ponieważ będzie to altrenatywa dla 742.W innych "elkach" zalecam rozwagę , bo budżet nie jest z gumy. Macie Panowie też rację , że w hurcie taniej czyli większa częstotliwość obniży koszt 1 km , ale kwotowo dla gminy będzie większa.Kolejny sposób na obniżenie ceny to organizacja przetaru na np 3 lata ( tu chwilowo nie rozważam kwesti czy z ZTM) da to przewoźnikowi pewność dłuższego rozłożenia kosztów amortyzacji i obniży jego ryzyko , a zatem i cenę. Równocześnie nie windujcie zbyt wysokich wymagań w stosunku do rocznika czy innych warunków dodatkowych ponieważ najważniejsze jest to , aby to wszystko funcjonowało punktualnie i było dostosowane do potrzeb społecznych ( to zapis z Ustawy ). Kwestia ZTM i pierwszej strefy biletowej : To Rada Gminy decyduje w swojej Uchwale jakie bilety obowiązują na "elkach" więc jeżeli powiecie , że 1szej strefy to koniec i basta i to trzeba zapisać w SIWZ. Dlaczego : Gmina płaci przewoźnikowi za 1 km , a kontroli biletów w "elkach" dokonuje przewoźnik nie ZTM . W ten sam sposób możecie rozwiązać przejazdy wewnątrz gminy dla osób nie potrzebujących codziennych dojazdów do Warszawy i automatycznie kupujecie Państwo kartę 1 szej strefy korzystając z niej od przystanku "klarysew" , a tam powinna zawracać każda "elka". Tak można na początek ,zeby było bez łaski ( ZTM ). Sprawa wspłpracy z ZTM i ich stosunku do mieszkańców okolicznych gmin jest długim tematem. Bez kwestii polityki , to generalnie ich pomysły odbiegają od potrzeb realnych na poziomie gminy , a jakiekolwiek uwagi są ignorowane ( może to przesada ale...). Nie ma tu żadnej winy władz gminnych , a jest to próba dominacji silniejszego jak u zwierząt. Tu zalecam podjęcie próby odzyskania "niepodległości" samorządowej wraz z sąsiednimi gminami ( po podpisaniu porozumienia międzygminnego) , bo gorzej nie będzie , a na lepiej jest spora szansa. W okolicy Warszawy zrobił to Pruszków i Ząbki i z artykułów na forach nie jest gorzej , a taniej i...szybciej reagują na uwagi lokalnego elektoratu. Nic nie stoi na przeszkodzie dojechać 1 "elką " do Wilanowa.Dogadanie się z Piasecznem , Górą , Prażmowem i Lesznowolą to obecnie ponad 15 pojazdów ( a jest szansa na więcej...). Przewoźnik taki jak Polonus z bazą w Waszym rejonie tylko czeka na to! Myślę , że ceny też były by niższe bo i tabor zamortyzowany.Przepraszam za pominięcie nazwy obecnego operatora ( EEC ) w Państwa rejonie , ale negocjacje z "prywatnym" w okresie przed wyborczym przy i tak kiepskiej prasie mogą być zbyt dużym "wyzwaniem" dla władz. Ale spróbowałbym szybko wszystkiego. Jak taniej to można więcej linii i częstotliwość większa i 1 sza strefa i nie pamiętam o czym jeszcze Panowie pisali , ale to wszystko można osiągnąć w 2 miesiące. Trzeba tylko działać już bo czas ucieka. Zgoda buduje , więc nie traktujcie Burmistrza jak opozycji , ale użyjcie siły argumentów , a nie argumentu siły...To wszędzie działało. Policzyć koszt całej komunikacji w gminie to zadanie dla szkoły podstawowej na matematykę. Nawet wariantowo przy większej i mniejszej częstotliwości.A może umowa-zlecenie za jakieś 3 czy 5 tyś dla fachowca(np bardzo medialny zespół doradców " TOR") , który opracuje plan transportowy zgodnie z sugestią gminy i przekaże do ZTM do realizacji?, Z ich opinią się tam liczą z powodu prasy. Jeżeli ZTM ma tylko wystarczającą pulę pieniędzy na dopłaty do "elek" to sukces gwarantowany. Obawiam się jednak , że propozycje na Waszej stronie internetowej nie były konsultowane z ZTM i pozostana tylko propozycjami , a za brak ich realizacji Burmistrz obciąży ZTM ( i może po to potrzebny jest ZTM ). Ja osobiście oceniam je na kwotę ca 2.000.000 zł rocznie minus dopłaty ZTM i Góry K . Pan Tomasz pisał o kwocie 750.000 zł to raczej spora różnica!!! Wersja z częstotliwością x6/dzień w stylu ZTM to też głupota. Wniosek jest prosty...Panowie powodzenia i zgody bez wygórowanych aspiracji , a ja będę kibicował.Krytyka zawsze musi być konstruktywna , bo inaczej powoduje tylko destabilizację. Gratuluję raz jeszcze wszystkim Panom dużej znajomości tematu "zbiorowy transport publiczny", a może zostańcie radą konsultacyją przy Burmistrzu d/s komunikacji , bo naprawdę jesteście super w tym temacie.

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: maniamania (Moderator)
Data: 20 lis 2013 - 10:58:47

Witam na naszym forum, moze zechciałby Pan przesłać swoje uwagi do gminy?
Mogę ja wysłać, Pana wiadomośc, ale może lepiej by było zeby Pan ujął swe postulaty w punktach.
m

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: MarioMario (31.41.172.---)
Data: 20 lis 2013 - 11:55:42

Witam Pana Radosława20.

Konstruktywną krytykę miło przyjmować i uwagi Pana cenne niewątpliwie, ale pozwolę sobie kilka kwestii skomentować

Karykaturalne rozkłady jazdy na L-kach niestety są naszą bolączką. Wynikają one także poniekąd z braku świadomości, że tylko rozwój komunikacji publicznej zapewniający dojazd z różnych miejsc naszej Gminy do jej centrum i możliwość sensownego powrotu do domu zapewni większą jej rentowność. Jakoś ciężko ludziom zrozumieć, że w dłuższej perspektywie inwestycja w ilość kursów na poszczególnych liniach to inwestycja przynosząca zadowolenie i większą ilość pasażerów, korzystających z komunikacji. Niestety wśród nawet ludzi pojawiających się na konsultacjach w sprawie L-ek panuje przekonanie "lepszy rydz niż nic" Mieszkańcy Dębówki wizję 6 kursów dziennie wzięli w ciemno, bo do tej pory mieli 1 kurs pksowy dziennie, więc każdy zysk dla nich to zmiana na lepsze, ale przecież okazja ku temu by teraz powalczyć o dobre połączenia z Górą i Konstancinem, która się nadarza jest bezcenna....

Podstawą komunikacji jest częstotliwość i to powinno być priorytetem w jej rozwoju. Każda L-ka powinna mieć minimum 12,13 kursów w ciągu dnia na początek, by od 5 - 21 zapewnić autobus co 2 h zaś w szczycie porannym i popołudniowym zrobić zagęszczenie dodatkiem tak, by wykonywał półtorej pętli rano i półtorej popołudniu lub dwie rano i dwie popołudniu, tak aby między 6 a 9 osiągnąć autobusy co godzinę.

Kwestia taboru i wymagań.

Nie ma co przesadzać z nowoczesnością taboru itp, jednakże pewne standardy trzeba zmienić niewątpliwie.
Otóż nie ma sensu oznaczać w SWIzie wymagania klimy w elkach, lecz pojazd, który jest w stanie zapewnić miejsce dla wózka dziecięcego czy inwalidzkiego powinien być moim zdaniem elementem zapisu w SWIZIE. Bardzo przykro bowiem słucha się komentarzy Pani, która nie może normalnie korzystać z L-ki w Borowinie jeżdżącej, dlatego, że nie ma miejsca na wózek w taborze obsługującym tą linię L-15/16. A przecież wystarczyłby taki bus jak Berkhof ProCity i mamy problem z głowy....

Kwestia porozumienia międzygminnego

Nie jest to proste do uzyskania. Obecnie Góra na nową L daje kasę tylko na 6 kursów, bo na więcej nie chce, więc co tutaj mówić o kwestii dojazdu L do Wilanowa, jak przecież trzeba by było zapłacić większą kwotę, gdyż wątpię aby Wilanów chciał się dołożyć do jej finansowania. Owszem można popróbować stworzenia L-ki jadącej Konstancin- Góra - Piaseczno, ale to taka L, która byłaby objazdówką i na pewno nikt z Piaseczna przez Górę do Konstancina nie pojedzie.

W kwestii zaś dojazdu każdej L-ki do Klarysewa pełna zgoda, gdyż tylko tak jesteśmy w stanie sensownie ustawić układ komunikacyjny.

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: Anonimowy użytkownik (---.158.217.47.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl)
Data: 20 lis 2013 - 11:56:43

Nie wypada mi wypowiadać się do decydentów nie będąc ich "poddanym" . Czytając wypowiedzi Panów stwierdziłem że macie sporo racji ,a ja doświadczyłem praktycznie tej wiedzy. Dlatego z wielką nieśmiałością się odezwałem. Jest wiele miast i gmin , gdzie ludzie tylko krytykują i to nieelegancko , a z wypowiedzi bije brak pojęcia o temacie. Można chcieć bardzo dużo...ale należy wskazać źródła finansowania ( realne) I rzeczywiste potrzeby społeczne. Inaczej to anarchia. Pozdrawiam i już nic nie powiem , ale za miłe powitanie dziękuję.

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: maniamania (Moderator)
Data: 20 lis 2013 - 12:13:50


radoslaw20
Nie wypada mi wypowiadać się do decydentów nie będąc ich "poddanym" . Czytając wypowiedzi Panów stwierdziłem że macie sporo racji ,a ja doświadczyłem praktycznie tej wiedzy. Dlatego z wielką nieśmiałością się odezwałem. Jest wiele miast i gmin , gdzie ludzie tylko krytykują i to nieelegancko , a z wypowiedzi bije brak pojęcia o temacie. Można chcieć bardzo dużo...ale należy wskazać źródła finansowania ( realne) I rzeczywiste potrzeby społeczne. Inaczej to anarchia. Pozdrawiam i już nic nie powiem , ale za miłe powitanie dziękuję.

Głos "z boku" może być obiektywny i ważny. Jesli Pan pozwoli, prześlę Burmistrzowi
m

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: Anonimowy użytkownik (---.158.217.47.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl)
Data: 20 lis 2013 - 12:28:52

Panie Mario
Dodanie kolejnego auta tylko w szczycie tak jak Pan sugeruje podnosi koszty 1 km o ok 30%. Autobusy typu Pro City są z założenia dla wózków ponieważ jest to klasa mini miejski niskopodłogowy na 40 osób. To auto jest na Lxx z GK a nie do jazdy na L 14 15 16 jest za drogie. Oczywiste jest ,że rozwój komunikacji publicznej to priorytet , który musi odbyć się przez zwiększenie pojemności i częstotliwości pojazdów. W standardach europejskich przyjmuje się za linie "rentowną" - to teoria ponieważ mówimy o transporcie dotowanym - wypełnioną w 60% średnio na dobę. U Was jest problem wózków , bo takiej ilości ludzi długo nie osiągniecie. Pisząc o Dębówce ma Pan rację...lepiej 6 kursów. Pytanie jest jedno : jak pogodzić możliwości budżetowe z oczekiwaniami społecznymi? Nie podejmuję się polemiki czy lepiej "wózek" czy częstotliwość czy nową elkę ponieważ każdy ma inne priorytety. Uważam jednak , że transport publiczny jest na tyle ważny , że w budżecie gminy powinne być większe środki na ten cel. Uważam też , że wiele z tych środków jest marnotrawione na linie typu 724 ( za chwilę 1 brygada ) czy 700 ( punktualność = 0 z WAW ). Ja się z Panami zgadzam , ale... I to jest główny temat : Czy uważa Pan że ZTM ma 3x tyle pieniędzy jak dotychczas? Czy myśli Pan , że gmina sama to udzwignie ? Ja osobiście wątpię i przyjdzie te plany weryfikować. 1 szą strefę sobie załatwicie sami , nowa Lxx raczej też jest nieunikniona i to pojazdem dla wózków , ale w samym mieście niewiele się zmieni ( moim zdaniem ) Przeciętne "kółko" na Waszej L to ok 25 km x 14 "kółek" ( 5 do 21 co godzina ) = 350 km na dzień x 3 elki (plus Lxx) x 30 dni = ca 30.000 km x 3zł = 90.000 zł x 12 miesięcy = 1.100.000 zł ( i to biorę pod uwagę małe auta , bo taki Pro City już drożej , ale jak by nawet nie to i tak ogromna kasa). Panowie , a może spytać Polonusa za ile zrobi to co w internecie taborem dla inwalidy ( wózki ) i wtedy liczyć budżet i podejmować następne decyzje. To co widzę w naszym kraju to takie roczne przetargi to tylko PKS bo mają w spadku ogromne ilości różnorodnego taboru. On też jest zamortyzowany. Tabor EEC jest prawie nowy w/g mnie to są auta max 5-7 letnie więc nie wystarczy pieniędzy. I tu powraca pytanie o priorytety...W Polsce trudno osiągnąć kompromis w tej kwestii , dlatego tak ważna jest rola Burmistrza , który musi podjąć oststeczne decyzje ku zadowoleniu wspólnemu.Tego mu w roku wyborczym nie zazdroszczę.

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: Artek_BartekArtek_Bartek (---.t-mobile.pl)
Data: 20 lis 2013 - 12:40:46

tenże głos (wszystkie opinie nowego użytkownika!) jak najbardziej do przekazania Burmistrzowi...nawet jako anonimowy...
dla mnie luczem jest nie tyle zdanie poniższe


należy wskazać źródła finansowania ( realne) I rzeczywiste potrzeby społeczne
ile jego zrozumienie...bo to - przynajmniej wg mnie - takie zaklęte koło, w którym nieco tkwimy...
bo nawet jeśli się zgodzimy co do tego, ze potrzeby społeczne są to bez woli wydania właściwych pieniędzy (czyli de facto woli zaspokojenia tych potrzeb) z miejsca nie ruszymy...
najpierw powinno mieć miejsce policzenie jakie są te potrzeby (oczywiście w sposób maksymalnie racjonalny) - a kształt tras to dopiero początek (!) - a następnie znalezienie pieniędzy...
a u nas mam wrażenie z drugiej strony tj. najpierw dajemy pieniądze a później patrzymy na ile starczy (a zwiększając długość tras lub tworząc nowe starczy na mniej...)...
a woli rozmów z gminami ościennymi brak bo tam podejście jest dokładnie takie samo...
nacisk społeczny by pewnie pomógł...ale jeśli parcie jest wywierane przez jednego radnego i kilku mieszkańców to uświadomienia rzeczywistych potrzeb nie będzie nigdy...
a można by zacząć np. od szerokich konsultacji w postaci np. ankiety pt. 'jeśli byś miał 12 kursów dziennie i zapewniony łatwy punkt przesiadkowy do sprawnej komunikacji do Wwy czy przesiadłbyś się z własnego samochodu?'...tylko zdaje się tą drogą nikt iść nie zamierza...
jeśli my cały czas mówimy ludziom 'macie komunikację 6 kursów i się cieszcie, że jest' to nie dziwmy się, że są nie tylko tacy, którzy powiedzą 'hurra' ale większość własnego samochodu nie zostawi...


Podstawą komunikacji jest częstotliwość i to powinno być priorytetem w jej rozwoju
słowo 'rozwój' jest tu kluczowe....a by do niego doszło to komuś musi na nim zależeć... ale tak 'zależeć zależeć' a nie 'zależy ile to będzie kosztowało'...bo to, że kosztować musi to jest oczywiste...grunt, by ktoś znając potrzeby potrafił wydać pieniądze w sposób maksymalnie efektywny...
a my np. cały czas wydajemy na 700kę co jako bezsensowne było wskazywane już tu wielokrotnie...



Zmieniany 5 raz(y). Ostatnia zmiana 2013-11-20 12:47 przez Artek_Bartek.

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: Anonimowy użytkownik (---.158.217.47.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl)
Data: 20 lis 2013 - 12:59:20

Panowie
To nie kwestia anonimowości z mojej strony , ale nie mogę ustawiać mebli w Waszym domu. Mogę powiedzieć co widziałem i... działało. Myślę , że Burmistrz nie może znać się na kanalizacji i transporcie , a równocześnie być super obryty w oświacie i zamówieniach publicznych. Może być on człowiekiem renesansu , ale w 21 wieku to mało realne. Ważne , aby miał dobrych doradców i im zaufał.Nie wierzę , że taka sytuacja jest nie możliwa. Uważam też , że ograniczenie decyzyjności ZTM do roli nadzorcy porządku i infrastruktury , a nie głównego rozgrywającego pomogło by rozwiązać wiele kwestii. Tu też nie jestem niestety pewien sukcesów , jak popatrzę na ostatnie 2 lata Państwa wypowiedzi w sprawie komunikacji.Ma Pan rację...kwadratura koła , ale 6 osób i 1 radny to oczywiście za mało na 20.000 mieszkańców. Tak więc co...? Pogadaliśmy...pozdrawiam serdecznie

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: Artek_BartekArtek_Bartek (---.t-mobile.pl)
Data: 20 lis 2013 - 15:04:36



Ważne , aby miał dobrych doradców i im zaufał
i to jest clue...nie tylko w kwestii transportu....

Re: Do 24.listopada opinie dot. tras busików. 20.XI - spotkanie konsultacyjne
Wysłane przez: MarioMario (---.dynamic.chello.pl)
Data: 20 lis 2013 - 21:54:22

I jak nastawienie po konsultacjach?

Akcja: ForaWątkiSzukajZaloguj
Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.