wątek z pogranicza 'spraw mieszkańców' jednak wg mnie bliżej 'polityki lokalnej'...
Wiele jest osób zainteresowanych odpowiedzią na pytanie 'dokąd zmierzasz konstancińska edukacjo?'.
Z tego względu powstała inicjatywa powołania Rady Rad Rodziców czyli ciała, które zrzesza Rady Rodziców ze wszysktich szkół gminnych.
Celem tej inicjatywy jest rozpoczęcie dyskusji o tym co zrobić by poziom kształcenia systematycznie rósł, środki były wykorzystywane w maksymalnie efektywny sposób a nakłady na infrastrukturę były adekwatne do potrzeb.
14 go października (w Dzień Edukacji Narodowej) złożone zostało skierowane do Burmistrza pismo, pod którym podpisy złożyli przedstawiciele wszystkich Rad Rodziców
Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 1, 05-510 Konstancin-Jeziorna, ul. Wojewódzka 12
Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 2, 05-510 Konstancin-Jeziorna, ul. Żeromskiego 15
Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 3, 05-520 Konstancin-Jeziorna, ul. Bielawska 57
Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 4, 05-507 Słomczyn, ul. Wilanowska 218
Rada Rodziców przy Zespole Szkół Integracyjnych Nr 5, 05-520 Konstancin-Jeziorna, ul. Szkolna 7
Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej Nr 6 w Opaczy, 05-520 Konstancin-Jeziorna
Konstancin-Jeziorna, 14.10.2011r.
Do
Burmistrza Gminy Konstancin-Jeziorna
Kazimierza Jańczuka
Urząd Miasta i Gminy
Konstancin - Jeziorna
Szanowny Panie Burmistrzu,
Dziś przypada dzień szczególny - Święto Edukacji Narodowej, w którym oczy i umysły wielu obywateli skierowane są na szkoły, w których uczą się ich dzieci. Wyrażamy nadzieję, że również dla Pana Burmistrza jest to dzień, w którym przedmiotem refleksji jest edukacja w naszej gminie.
Dlatego też, właśnie dzisiaj wraz z życzeniami sukcesów na polu realizacji zadań oświatowych składamy załączone Memorandum ze spotkania Rad Rodziców ze wszystkich gminnych szkół.
Pragniemy poinformować, że działając na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie światy (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 329, z późn. zm.) zgodnie z art. 53 pkt. 5, nawiązaliśmy współpracę wszystkich Rad Rodziców w poszczególnych szkołach.
W zgodzie zaś z zapisami art.54 ww. Ustawy pkt. 1 mamy możliwość występowania z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach naszych szkół. W szczególności zaś chcemy skorzystać z praw zagwarantowanych przez ustawodawcę w zakresie składania wniosków dotyczących budżetu przeznaczonego na edukację dzieci z terenu gminy Konstancin-Jeziorna.
W dniu 6.10.2011 odbyło się I międzyszkolne spotkanie Rada Rodziców gminnych szkół. Efektem tego spotkania jest uzgodnione, wspólne stanowisko ujęte w formie załączonego Memorandum. Mamy nadzieję, że Pan Burmistrz planując swoje długofalowe działania oraz budżet na kolejny rok, weźmie pod uwagę zgłoszone przez Rady Rodziców palące problemy w gminnej oświacie.
Jesteśmy świadomi, iż zaniedbań w zakresie infrastrukturalnym nie da się nadrobić natychmiast. Chcielibyśmy jednak zapoznać się z planem poprawy sytuacji, jak również z planem realizacji zadań oświatowych w gminie do końca kadencji Pana Burmistrza.
Oferujemy równocześnie pomoc i współpracę. Jesteśmy gotowi na spotkanie (lub nawet cykl regularnych spotkań), by zapoznać się z planami realizacji zadań Pana Burmistrza w interesującym nas obszarze.
Oczekujemy merytorycznej dyskusji o przyszłości naszych małych obywateli uwzględniającej szeroko pojęte i dalekosiężne plany rozwoju systemu edukacji w gminie, której jest Pan Burmistrz obecnym gospodarzem.
Wyznaczyliśmy następujące osoby do kontaktu:
xxxxxxxxxx
Mailowo prosimy o kontakt na adres:
radarodzicow@slomczyn.edu.pl
Do wiadomości:
Przewodnicząca Komisja BOKiS, p. Grażyna Chojnowska
Przewodniczący Rady Miejskiej p. Andrzej Cieślawski
W imieniu Rad Rodziców,
wspomiane powyżej Memorandum miało następującą treść
Memorandum
ze spotkania Rad Rodziców Zespołów Szkół Gminy Konstancin-Jeziorna
z dnia 6.10.2011r.
Motto: ?Takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie?, Jan Zamoyski
Poniższe stanowi wspólne i uzgodnione stanowisko reprezentantów Rad Rodziców działających przy szkołach i zespołach szkół będących w zarządzaniu Gminy Konstancin-Jeziorna:
- Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 1, 05-510 Konstancin-Jeziorna, ul. Wojewódzka 12
- Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 2, 05-510 Konstancin-Jeziorna, ul. Żeromskiego 15
- Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 3, 05-520 Konstancin-Jeziorna, ul. Bielawska 57
- Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 4, 05-507 Słomczyn, ul. Wilanowska 218
- Rada Rodziców przy Zespole Szkół Integracyjnych Nr 5, 05-520 Konstancin-Jeziorna, ul. Szkolna 7
- Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej Nr 6 w Opaczy, 05-520 Konstancin-Jeziorna
Pogarszająca się w ostatnich miesiącach sytuacja oświaty w naszej gminie budzi nasze najgłębsze zaniepokojenie. Wyrażamy nasze oburzenie i nie zgadzamy się w szczególności na:
1. Cięcia budżetowe dokonywane obecnie w obszarze oświaty na terenie naszej gminy.
W wyniku wieloletnich zaniedbań i obecnych cięć oferta edukacyjna szkół jest żenująco uboga, o czym najdobitniej świadczy:
a. Brak kół zainteresowań, w których dzieci mogłyby rozwijać się i poszerzać swoje zainteresowania ? w stosunku do roku poprzedniego liczba godzin przeznaczona na zajęcia dodatkowe drastycznie spadła. Wiele kół zainteresowań zostało zlikwidowanych!
b. Brak wystarczającej liczby etatów umożliwiających realizowanie zajęć wyrównawczych i kompensacyjnych dla uczniów słabszych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uważamy, że etaty w szkołach powinny być kształtowane w wymiarze proporcjonalnym do ilości potrzebujących uczniów i pozwalające na skuteczne realizowanie rozporządzeń i programów MEN
c. Brak dodatkowych godzin na przygotowanie uczniów klas 6 SP i III gimnazjum do egzaminów
d. Brak nauki drugiego języka obcego w klasach IV-VI szkół podstawowych, co jest obecnie normą w szkołach warszawskich
e. Brak sal gimnastycznych w wielu szkołach (np. w Opaczy i w ZS nr 5 przy ul. Szkolnej)
f. Stan bazy komputerowej i infrastruktury technicznej pozwalającej na ?szybki Internet? pozostawia wiele do życzenia i stawia nas daleko za szkołami warszawskimi
g. Brak funkcjonowania dziennika elektronicznego we wszystkich szkołach poza ZS nr 1 i ZS 4 w Słomczynie
h. Brak świetlic w większości szkół i za mała ilość opiekunów
i. Brak stołówek i kuchni umożliwiających gotowanie zdrowych i świeżych posiłków na miejscu, bez konieczności korzystania z zewnętrznego cateringu (dot. szkół w Słomczynie i Opaczy)
j. Brak parkingu przy szkołach ? szczególnie dotkliwa sytuacja w ZS nr 3 przy ul. Bielawskiej. Konieczność rozbudowy parkingu przy ZS nr 4 w Słomczynie.
k. Brak wystarczającego zaplecza gospodarczego w szkołach, konieczność dobudowy nowych lub zaadoptowania i remont istniejących pomieszczeń ? np. ZS nr 4 w Słomczynie
l. Brak wystarczającej ilości sal lekcyjnych w stosunku do liczby uczniów wymuszający dwuzmianową pracę ? ZS nr 2 przy ul. Żeromskiego
m. Niewystarczająca oferta zajęć opiekuńczych w dniach wolnych od zajęć szkolnych (ferie, wakacje) takich jak ?lato w mieście? czy ?zima w mieście? dla dzieci pracujących rodziców (zajęcia organizowane przez GOSiR trwają do 13.00, podczas gdy rodzice pracują do 17.00). Brak oferty szkół w tym zakresie.
n. Brak poprawiającej bezpieczeństwo sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych przy szkołach (światła pulsacyjne) oraz znaków ograniczenia prędkości przed szkołami, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie ruchliwych dróg np. ZS nr 4 w Słomczynie
o. Brak szkoleń dla nauczycieli umożliwiających stały rozwój kompetencji: szkolenia z zakresu motywacji uczniów, dysleksji, radzenia sobie ze stresem, pracy z dziećmi z ADHD, przeciwdziałania agresji itd. Brak długofalowego planu rozwoju zawodowego kadry nauczycielskiej w gminie.
p. Brak międzyszkolnych programów dot. bezpieczeństwa (z wykorzystaniem Policji), wyrównywania szans edukacyjnych (problem dzieci zaniedbanych wychowawczo dotyczy całej gminy) itp.
q. Brak koordynacji ze strony gminy umożliwiającej korzystanie z przygotowanych programów finansowanych z funduszy unijnych przez wszystkie szkoły jednocześnie
r. Podejmowane w gminie inwestycje w infrastrukturę oświatową nie przewidują długoplanowych i satysfakcjonujących rozwiązań np. w 3 lata po rozbudowie ZS nr 2 wprowadza się dwuzmianowość, remont szkoły w Opaczy nie przewiduje tego, czego szkoła najbardziej potrzebuje, czyli sali gimnastycznej i stołówki, zbudowany kilka lat temu parking przy ZS nr 4 w Słomczynie wymaga pilnie rozbudowy
2. Mimo, iż oświata stanowi aż 1/3 budżetu gminy w chwili obecnej w gminnej oświacie brak jest nie tylko długofalowej wizji, ale również koordynacji bieżących działań na właściwym poziomie! Szczególnie dotkliwym wydaje się brak w strukturze urzędu wydziału oświaty, zatrudniającego kompetentnych i decyzyjnych urzędników oraz doświadczonego, posiadającego długofalową wizję rozwoju kierownika. Stworzenie takiego wydziału pozwoliłoby na ekonomiczne zarządzanie placówkami, planowanie i realizowanie modernizacji infrastruktury przy wykorzystaniu ekonomii skali (wspólne przetargi dla szkół, synchronizacja działań, lepsze planowanie i budżetowanie itd.) oraz umożliwiłoby osiągnięcie oszczędności przez przejęcie niektórych funkcji administracyjnych rozproszonych obecnie w poszczególnych szkołach. W chwili obecnej w gminnej oświacie brak jest koordynacji i długofalowej wizji.
3. Brak wykorzystania w wystarczającym stopniu dostępnych w ramach programów pomocowych środków unijnych. Komórka odpowiedzialna za pozyskiwanie i obsługę programów unijnych przez brak wsparcia ze strony wydziałów merytorycznych zdaje się być niewydolna. Nie dość, że nie jest w stanie terminowo realizować istniejących projektów, to w ogóle nie podejmuje żadnych starań o uzyskanie nowych funduszy i tworzenie nowych projektów (np. wyrównywanie szans edukacyjnych mogłoby być sfinansowane w znacznym stopniu ze środków zewnętrznych). Liczne opóźnienia w realizacji powodują obniżanie założonych korzyści z projektu (programy w ZS nr 2 i 4) lub nawet odstąpienie od projektu (np. place zabaw w ramach programu ?Radosna Szkoła? przy szkołach gminnych). Uważamy, że kompetencje pozyskiwania i zarządzania realizacją programów powinny być rozdzielone. Konieczny jest nadzór nad merytoryczną zawartością wniosków czy przetargów oraz nad dotrzymywaniem przez urzędników terminów harmonogramu realizacji.
4. Chociaż edukacja w państwowych placówkach jest z założenia bezpłatna rodzice, chcąc osiągnąć minimum akceptowalnych warunków do zdobywania wiedzy, jakie się należy ich dzieciom, zmuszeni są dofinansowywać szkoły: fundują sprzęt, komputery, multimedia, kserokopiarki, szafki, książki, malują klasy itd.. W każdej szkole, corocznie rodzice dofinansowują różne obszary jej działalności w kwocie kilkudziesięciu tysięcy złotych!
Mimo tak dotkliwego niedofinansowania placówek brak jest możliwości formalnych, by na te potrzeby szkoły mogły pozyskiwać dodatkowe fundusze aktywnie gospodarując swym majątkiem poprzez np. wynajmowanie sal, boisk. Mechanizm, w którym gmina przejmuje w całości ew. wpływy, a szkole pozostawia jedynie kłopot ponoszenia wszelkich kosztów związanych z ich pozyskaniem powoduje, że nie ma motywacji do starań o uzyskanie dodatkowych przychodów w szkołach. Zwracamy się zatem do Rady Miejskiej o przyjęcie stosownej uchwały w tej sprawie tj. umożliwiającej wykorzystanie wpływów np. z najmu pomieszczeń danej szkoły na potrzeby tejże placowki.
5. Brak w gminie oferty kształcenia ponadgimnazjalnego. Wzywamy władze gminy do podjęcia stosownych działań mających na celu powstanie szkoły ponadgimnazjalnej (liceum, technikum lub szkoły zawodowej), umożliwiając naszej młodzieży zdobycie wykształcenia w granicach naszej gminy.
Wielu z nas głosowało na Pana Burmistrza Kazimierza Jańczuka mając nadzieję, że jako długoletni pedagog i dyrektor szkoły, znając potrzeby i niedociągnięcia organizacyjne w gminnej oświacie, podejmie konieczne działania, by zlikwidować braki i zaniedbania poprzedników. Po blisko roku jesteśmy bardzo rozczarowani wynikiem działań Gminy w tym zakresie. Nie dość, że sytuacja w szkołach nie poprawiła się, to wydaje się, że działania Organu Prowadzącego przyczyniają się do uwstecznienia poziomu edukacji w gminie.
Nie wymagamy niczego nadzwyczajnego. Oczekujemy jedynie, by nasze dzieci uczyły się w normalnych, jak na XXI wiek warunkach i na przyzwoitym poziomie, porównywalnym ze szkołami w oddalonej tylko o 15 km Warszawie. Zestawienie oferty edukacyjnej szkół stołecznych z naszymi kompromituje naszą gminę.
Dzieci to nasza przyszłość. Chociaż rozumiemy uwarunkowania zewnętrzne i trwający kryzys, nie zgadzamy się na szukanie oszczędności w oświacie kosztem przyszłości naszych dzieci! Jeśli stan finansów gminy wymaga poszukiwania oszczędności, to należy ich szukać gdzie indziej np.: poprzez lepsze wykorzystanie środków unijnych, unikanie marnotrawienia środków, poprawę planowania i realizacji inwestycji itp.
Mając na uwadze powyższe, zwracamy się z apelem do Burmistrza i wszystkich Radnych, a w szczególności Radnych zasiadających w Komisji Budżetowej i w Komisji BOKiS o uwzględnienie realizacji naszych postulatów w planach budżetowych na najbliższy rok i kolejne lata. Oczekujemy podjęcia stosownych uchwał i działań w celu ratowania poziomu oświaty w naszej gminie.
My rodzice dokładamy wszelkich starań, aby pomóc władzom szkół w ich codziennej pracy. Nie możemy jednak zastępować ani wyręczać Organu Prowadzącego w wypełnianiu jego statutowych obowiązków, na co wszyscy płacimy podatki. Jesteśmy przekonani, że absolutnie konieczne jest zabezpieczenie w budżecie gminy środków niezbędnych do należytego wykształcenia naszych dzieci i realizacji celów określonych przez MEN (Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, Program ?Szkoła z pasją?, Wyrównywanie szans edukacyjnych). Środki te w pierwszej kolejności powinny być przeznaczone na rozwiązanie najbardziej palących problemów zarysowanych w naszym Memorandum.
W poniedziałek 14 listopada o godz. 17 na posiedzeniu Komisji BOKiS rozpoczniemy szeroką dyskusję o problemach wymienionych w Memorandum.
Mamy nadzieję, że przyniesie ona pozytywne efekty na wielu płaszczyznach...w szczególności nikomu nie przyjdzie do głowy, by od edukacji rozpoczynać gminne oszczędności...
jeśli nie daj Boże nie stać by nas było na edukację naszych pociech to powinniśmy...zgasić światło i dać sobie z tym wszystkim spokój...
Zmieniany 2 raz(y). Ostatnia zmiana 2011-12-28 13:41 przez Bartek.