Stanisław Kurek – Serigrafie

[nggallery id=16]

Serigrafia – technika graficzna – nowoczesna, lecz siegająca swoją historią początków naszej ery.

Na Dalekim Wschodzie tą techniką, a raczej szablonami z liści palmowych i bananowych zdobiono tkaniny dekoracyjne i ubraniowe, oraz karty do gry. W Europie znaczny rozwój tej techniki przypada na lata pięćdziesiąte. Początkowo była to technika poligraficzna do druku, prostych rysunków i małych nakładów, oraz nadruków na materiałach trudnych w druku znanym do tej pory, np. tkanina, blacha, ściana itp. W Polsce ta technika została nazwana sitodrukiem. Nazwa pochodzi od sit młyńskich,  z których sporządzano formy drukarskie.

Po zajęciu znacznego miejsca wsród technik poligraficznych, zainteresowali się sitodrukiem plastycy (graficy) i tą technikę użytą do celów artystycznych nazwano „serigrafią”. Jest to technika o nieograniczonych możliwościach – oczywiście zależy to od stopnia wtajemniczenia grafika w jej tajniki. Za pomocą sita możemy wykonać odbitki graficzne bardzo proste jak i złożone. Niektóre prace wielobarwne są drkowane z wielu sit i kilkudziesięciu, a nawet kilkuset kolorach jeżeli jest to konieczne. Należy dążyć do tego, by maksimum efektu osiągnąć przy minimum nakładu. Czasami jednak trzeba użyć tak wielu kolorów.

Formy drukowane mogą być wykonywane ręcznie za pomocą za pomocą pędzla i kleju, lub fotograficznie przy pomocy emulsji światłoczułej i diapozytywów. Do naświetlania na sito można użyć rysunek wykonany tuszem na kalce lub astralonie (folia przezroczysta). W ostatnich latach ta technika została mistrzowsko opanowana przez niektórych grafików japońskich, co można sprawdzić na Biennale Grafiki w Krakowie lub Biennale Plakatu w Wilanowie.

Stanisław Kurek

Prezentowane obrazy wybitnych polskich artystów przetransponował na serigrafie pan Stanisław Kurek. Plakaty w formatach  70 x 50 cm, sygnowane przez autorów, zdobią prywatne kolekcje.