Re: Krzywdzący zapisy planu zagospodarowania przestrzennego obszaru północno-zachodniej części miasta Konstancin Jeziorna
Wysłane przez:
Tomasz Zymer
(37.7.59.---)
Data: 01 gru 2016 - 17:12:03
Nie jestem chyba najbardziej kompetentną osobą do omawiania tego planu... Do tego lepsze byłoby spotkanie z radnymi, na które czekamy w styczniu. Przekażę natomiast poniżej podsumowanie spotkania z dnia 5 listopada:
LIST PODSUMOWUJĄCY Z DNIA 6.11:
Szanowni Państwo,
Zgodnie z obietnicą przesyłam moje uzupełnione uwagi do projektu mpzp płn.-zach części miasta, wraz z uwagą nr 4 o wykorzystaniu rezerwy 50m pod Trasę Mostową jako drogi zbiorczej ruchu lokalnego.
Jednocześnie proszę o niewysyłanie maili otwartą pocztą na całą listę mailingową, ponieważ grozi to zawirusowaniem naszych kont pocztowych. Wysyłamy wiadomości jako UDW / blind copy!
Serdecznie dziękuję inicjatorom wczorajszego spotkania, grupie mieszkańców Klarysewa i pani Marynie Ćwiklińskiej, za zaproszenie, poczęstunek i przygotowanie znakomitych dokumentów.
Pozostaje mi tylko przypomnieć, że jeśli będziemy czekali, aż projekt po uzgodnieniach wróci do Rady Miejskiej do przegłosowania uwag i uchwalenia, to sprawa jest z góry przegrana. Trzeba kuć żelazo póki gorące. Trzymamy panią Jadwigę Magdziarz za słowo w sprawie posiedzenia Komisji Ładu Przestrzennego i SK RM w styczniu 2017. Poza tym musimy być obecni na wszystkich spotkaniach dotyczących studium uwarunkowań i nie dopuścić do przyjęcia przez Radę tego projektu planu (nazwanego, przypomnę, wczoraj przez p. Barbarę Łasińską, wybitnego i doświadczonego planistę, “bombą zegarową” i ewenementem w całym jej wielodziesięcioletnim doświadczeniu planistycznym) - zanim nie zostanie uchwalone nowe studium zgodne ze strategią uzdrowiskową. Obecny projekt studium uwarunkowań, realizujący priorytety biznesu ponadlokalnego i intensywnej deweloperki, wymaga gruntownych zmian. Należy wykorzystać słabą obecność lobby logistyczno-usługowego na sesjach i posiedzeniach i przeforsować powrót do uzdrowiskowej strategii gminy w całej planistyce gminnej oraz zmusić UMiG do intensywnej pracy nad operatem uzdrowiskowym, bez którego za 2 (maksymalnie 3) lata uzdrowiska nie będzie.
Jest obecnie duża szansa na uzyskanie wśród radnych większości (11-12 z 21) w tej konkretnej sprawie. Powinniśmy w tej kwestii zawiesić różnice szczegółowych poglądów i stworzyć jedno silne i aktywne lobby lokalne.
Pozdrawiam Państwa serdecznie,
Tomasz Zymer
LIST OD INICJATORKI SPOTKANIA:
Szanowni Państwo,
Raz jeszcze dziękuję za spotkanie z tak liczną reprezentacją mieszkańców, radnych i przedstawicieli stowarzyszeń.
Zgodnie z ustaleniami przesyłam w załączniku listę wszystkich uczestników wraz z ich adresami mailowymi, abyśmy mieli ułatwiony kontakt w przypadku kolejnych konsultacji.
W odrębnym mailu prześlę wszystkim zainteresowanym (proszę o informacje, kto chciałaby zapoznać się i ewentualnie skorzystać z uzasadnień przygotowanych przez ekspertów) przykładową treść pism, które jutro złożymy w urzędzie gminy w ramach uwag do mpzp - JUTRO JEST OSTATNI DZIEŃ NA ZGŁOSZENIE UWAG.
W razie jakichkolwiek pytań pozostaję do Państwa dyspozycji.
Z poważaniem,
Maryna Ćwiklińska
administratorka osiedla przy ul. Saneczkowej 33
MOJE UWAGI DO MPZP (złożone 7 listopada):
Warszawa, dnia 7 listopada 2016 roku
Burmistrz Gminy Konstancin - Jeziorna
ul. Warszawska 32
05 – 520 Konstancin - Jeziorna
Zgłaszający uwagi:
Tomasz Zymer
adres: ul. ____________________,
oznaczenie nieruchomości, której uwaga dotyczy:
Obręby 01-08 i 01-10 Jeziorna Królewska, Obręby 01-02 i 01-09 Klarysew
U W A G I
do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
obszaru północno – zachodniej części miasta Konstancin – Jeziorna
W związku z ogłoszeniem/obwieszczeniem Burmistrza Miasta Konstancin – Jeziorna z dnia 14 września 2016 roku o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru północno – zachodniej części miasta Konstancin – Jeziorna (dalej: „Projekt Planu”) po zapoznaniu się z jego treścią, na podstawie art. 18 ustawy z dnia 7 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.)
zgłaszam następujące uwagi do Projektu Planu.
UWAGA 1: Wnoszę o wydzielenie w ramach wszystkich zaplanowanych w Projekcie Planu dróg i ciągów komunikacyjnych ciągów pieszo-jezdnych lub chodników z równoległą ścieżką rowerową, a także pasów zieleni wysokiej (drzew i krzewów), najlepiej po obu stronach ulicy, o szerokości minimum 5 metrów pasa zieleni, w tym żywopłotów i drzew, tak, by wszystkie te drogi i ciągi miały charakter alej spacerowych, korytarzy migracji zwierząt i miejsc życia społecznego, a nie tylko stanowiły wąskie samochodowe dojazdy do działek. Nie dotyczy to wyłącznie ulic i ciągów ślepych lub wydzielonych jako drogi wewnętrzne prywatne. Moja uwaga wiąże się z zagwarantowaniem szerokości ulic wystarczającej zarówno dla samochodów, jak i dla w/w ciągów pieszo-jezdnych oraz szpalerów zieleni wysokiej. Należy ponadto zapisać w Projekcie Planu, że nasadzenia będą się składały tylko z gatunków rodzimych właściwych dla warunków lokalnych i że będą zaprojektowane zgodnie z wiedzą fachową w celu zagwarantowania bioróżnorodności oraz pożytku zagrożonych najcenniejszych gatunków zapylających, w tym pszczół. Ewentualne konieczne poszerzenia niektórych zaplanowanych w Projekcie Planu dróg i ciągów powinny odbywać się w taki sposób, by pasy zabrane pod zieleń wysoką, chodniki i ścieżki rowerowe były zabierane po równo z obu stron drogi i w sposób nie uniemożliwiający zabudowy działek.
UWAGA 2: Ponadto wnoszę o wydzielenie w ramach w/w obszarów planistycznych 01-08, 01-09, 01-10 co najmniej po dwa skwery, a w przypadku obszaru 01-02 – co najmniej jednego skweru będącego przestrzenią publiczną z urządzeniami służącymi ogółowi mieszkańców, w tym sportowymi i dla dzieci, w taki sposób, by skwery te chroniły jednocześnie wybrane fragmenty najcenniejszego istniejącego na tym obszarze drzewostanu. Oznacza to minimum siedem takich mini-skwerów o wymiarach minimum 70 x 40 metrów lub większych na całym obszarze objętym Projektem Planu. Skwery należy wydzielać w miarę możliwości tylko z dużych działek tak, by nie uniemożliwiać zabudowy ich pozostałej części.
UWAGA 3: Przy projektowaniu przestrzeni publicznej na całym terenie objętym Projektem Planu należy brać pod uwagę zachowanie części istniejącego (najstarszego) drzewostanu, szczególnie po zachodniej stronie ul. Muchomora, gdzie mimo ostatnich nielegalnych i jak dotąd bezkarnych wycinek nadal znajdują się zarówno pojedyncze stare dęby oraz wartościowe skupiska drzew. Zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 778) w planie miejscowym określa się obowiązkowo zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu. Te zasady ochrony określono w Rozdziale 5 Projektu Planu "Ochrona środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego" w niesłychanie ogólnikowy sposób, bez wskazania na to, jakie konkretnie elementy środowiska i krajobrazu należy chronić na obszarze objętym Projektem Planu oraz w jaki sposób. Rozdział ten musi zatem zostać bezwzględnie uzupełniony, m.in. o inwentaryzację i waloryzację istniejącego drzewostanu oraz projekt ochrony wybranych jego fragmentów. W uzupełnieniu rozdziału może pomóc uzyskana na zlecenie UMiG szczegółowa Ocena oddziaływania na środowisko.
UWAGA 4: Po wykreśleniu drogi publicznej klasy głównej ruchu przyśpieszonego oznaczonej w Projekcie Planu symbolem KDGP1 (tzw. „Trasa Mostowa”) z wojewódzkich planów zagospodarowania przestrzennego (co może nastąpić wkrótce na wnioski mieszkańców oraz UMiG) należy zaplanować w pasie rezerwy szerokości 50 metrów zarezerwowanym w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy na ten cel, drogę publiczną klasy zbiorczej zbierającą ruch z terenu objętego planem i kierującą ten ruch do ul. Warszawskiej (DW 724), zaś w przyszłości – do planowanej obwodnicy miasta Konstancin-Jeziorna (724 bis). Wymieniona tu droga klasy zbiorczej powinna służyć wyłącznie rozprowadzeniu ruchu lokalnego. Należy zatem dążyć, by nie miała ona połączenia z już zaprojektowanymi odcinkami DW 721bis w rejonie ul. Julianowskiej ani z terenami po drugiej stronie Wisły.
UZASADNIENIE: Strategia Rozwoju Gminy Konstancin-Jeziorna do 2020 roku – m.in. rozdział I pkt 4, rozdział 5 str. 42, rozdział VII pkt I Misja, II Cele. W szczególności pkt II str. 49, pkt V str. 52-53, pkt CI 7-9 str. 57, a także zasady tworzenia nowoczesnej przestrzeni mieszkalnej sprzyjającej integracji wspólnot lokalnych, sportowi i rekreacji oraz zachowaniu środowiska przyrodniczego. Art. 15 ust. 2 pkt 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 778).
UWAGI MIESZKAŃCÓW UL. SANECZKOWEJ:
Burmistrz Gminy Konstancin - Jeziorna
ul. Warszawska 32
05 – 520 Konstancin - Jeziorna
oznaczenie nieruchomości,
której uwaga dotyczy: MN5 i MN11 oraz MN6 i MN12
U W A G I
do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
obszaru północno – zachodniej części miasta Konstancin – Jeziorna
W związku z ogłoszeniem/obwieszczeniem Burmistrza Miasta Konstancin – Jeziorna z dnia 14 września 2016 roku o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru północno – zachodniej części miasta Konstancin – Jeziorna (dalej: „Projekt Planu”) po zapoznaniu się z jego treścią, na podstawie art. 18 ustawy z dnia 7 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.)
zgłaszam następujące osobne uwagi do Projektu Planu.
WSTĘP: Legitymacja formalna Wnioskodawcy
Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w Konstancinie – Jeziornie w bezpośrednim sąsiedztwie terenu objętego Projektem Planu. Przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie naruszać interesy Wnioskodawcy. Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzecznictwie sądowo – administracyjnym, legitymację do zaskarżania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mają także właściciele nieruchomości, które położone są w sąsiedztwie obszaru objętego miejscowym planem. Jako przykład można wskazać na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie sygn. akt: II SA/Go 58/15, którego zasadnicza teza brzmi, że nie ma podstaw w brzmieniu art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykładnia, że „sam fakt położenia nieruchomości poza obszarem objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wyklucza możliwość jego zaskarżenia. Nie można przecież, w świetle przywołanej regulacji zasadnie twierdzić, że sam ten fakt przesądza, iż interes prawny skarżącego nie mógł zostać naruszony, gdy nieruchomość położona jest w sąsiedztwie obszaru objętego planem. Nie można bowiem wykluczyć, że mimo położenia nieruchomości poza obszarem objętym uchwałą, ale w jego sąsiedztwie, może dojść do naruszenia interesu prawnego właściciela (użytkownika wieczystego) takiej nieruchomości. Wiele zależy od tego w jakim stopniu ustalenia planu wpływają na sytuację prawną sąsiednich nieruchomości”.
W związku z powyższym należy przyjąć, że skoro właściciel nieruchomości, która wprawdzie nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, lecz która sąsiaduje z obszarem dla którego przyjęto plan, może na podstawie art. 101 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym domagać się stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie przyjęcia miejscowego planu, to tym bardziej jest on uprawniony do zgłoszenia uwag na podstawie art. 18 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
PROBLEM I: Ochrona skarpy wiślanej
Na podstawie map geodezyjnych, które pokazują liczne uskoki terenu oraz wizji lokalnej należy stwierdzić, że rozmiar i zasięg skarpy wiślanej jest dużo większy niż przewidziany i faktycznie nie jest ograniczony do obszarów zaznaczonych w Projekcie Planu jako tereny ZP1 i ZP2. Obszary oznaczone w Projekcie Planu jako MN5 i MN11 oraz MN6 i MN12, stanowią w istocie naturalne przedłużenie i otulinę skarpy wiślanej, która posiada niewątpliwe walory krajobrazowe i podlega ochronie.
Obszar oznaczony symbolami MN5 i MN11 oraz MN6 i MN12 od lat nie był użytkowany rolniczo (z wyjątkiem plantacji porzeczek) i stał się naturalnym siedliskiem dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Na przedmiotowym terenie obserwuje się licznie występujące dziki, sarny, lisy, zające, dzięcioły (w tym chroniony dzięcioł zielony), sójki. W trakcie opracowania jest opinia profesorska z zakresu ochrony środowiska, której przedmiotem jest ocena wartości środowiskowych tego terenu.
Zgodnie z Oceną oddziaływania na środowisko teren ZP1 oraz ZP2 ma umożliwiać migrację zwierząt. Niewielkie rozmiary terenu ZP1 i ZP2 powodują, że teren ten nie może stanowić samodzielnego siedliska dla większych zwierząt występujących na tych obszarze. Jednocześnie położenie tego terenu pomiędzy istniejącą zabudową na północnym zachodzie oraz torami kolejowymi na północnym wschodzie powoduje, że zwierzęta nie mają dokąd migrować. Jedynym i naturalnym rozwiązaniem, które pozwoli na zachowanie siedliska zwierząt, pozostaje powiększenie obszaru chronionej skarpy wiślanej. Ograniczenie terenu zieleni urządzonej do obszarów ZP1 oraz ZP2 spowoduje, że zwierzęta zostaną pozbawione naturalnego siedliska. Odrębną kwestią jest problem grodzenia obszarów ZP1 oraz ZP2, który został omówiony poniżej.
Zasada zrównoważonego rozwoju, która jest jedną z naczelnych zasada planowania przestrzennego, nakłada na Gminę obowiązek zapewnienia terenów odpoczynku i rekreacji dla mieszkańców. Na obszarze ponad 200 hektarów, objętych Projektem Planu, Gmina nie przewidziała terenów, które mogłyby służyć odpoczynkowi i rekreacji. Podnoszony w trakcie spotkania w dniu 10 października 2016 r. argument, że na zdjęciach lotniczych widać tereny leśne Chojnowskiego Parku Krajobrazowego oraz Lasu Kabackiego nie przekonuje. Na podstawie doświadczenia życiowego nie sposób oczekiwać, że opiekunowie dzieci z wózkami i rowerkami będą pokonywać kilka kilometrów, żeby dotrzeć do najbliższego terenu zieleni.
PROBLEM II: Niezgodność Projektu Planu z postanowieniami Studium i powszechnie obowiązującymi przepisami prawa
1) Chylicka bis
Jak wynika z uchwały nr 97/III/17/99 Rady Miejskiej Konstancin – Jeziorna z dnia 27 grudnia 1999 r. w sprawie przyjęcia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Konstancin, Rozdziału I „CELE ROZWOJU I FUNKCJE GMINY”, pkt. 4) jednym z ważniejszych celów rozwoju jest problem podniesienia obsługi technicznej w zakresie komunikacji i uzbrojenia. Prawidłowa obsługa komunikacyjna, w tym przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszar uzdrowiska oraz uporządkowanie gospodarki wodno – ściekowej jest naczelnym zadaniem władz gminy.
Należy wskazać, że Projekt Planu nie jest zgodny z przytoczonym powyżej założeniem wynikającym ze Studium. Z uzasadnienia do Projektu Planu wynika, że nowoprojektowana droga KDZ3 i KDZ2 (tzw. ulica Chylicka – bis) jest elementem składowym szerzej rozumianej koncepcji układu komunikacyjnego w północno – zachodniej części gminy Konstancin – Jeziorna. Zgodnie z Projektem Planu, droga ta będzie łączyć obecną ulicę Chylicką z ulicą Borową. Tego rodzaju rozwiązanie w praktyce będzie skutkować powstaniem obwodnicy dla osób podróżujących ze strony Piaseczna. Zrealizowanie tego założenia Projektu Planu będzie stało w sprzeczności z zaleceniem zawartym w Studium, w myśl którego należy dążyć do usunięcia ruchu tranzytowego poza gminę.
W orzecznictwie wskazuje się, iż związanie ustaleniami studium przy sporządzaniu planu miejscowego polega na takim kształtowaniu postanowień planu, który wynika z wcześniejszych ustaleń studium. Podkreśla się, iż warunek zachowania zgodności ustaleń planu miejscowego z kierunkami zagospodarowania przestrzennego określonymi w studium tworzy ustawową zasadę sporządzania planu, której naruszenie stosownie do art. 28 ust 1 ustawy powoduje nieważność planu w całości lub jego części. Przytoczyć tu dla przykładu można wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 listopada 2010 r. II OSK 1904/10, w którym wskazano, iż chociaż studium nie ma mocy aktu powszechnie obowiązującego, nie jest aktem prawa miejscowego, to jako akt planistyczny określa politykę przestrzenną gminy i bezwzględnie wiąże organy gminy przy sporządzaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia planu miejscowego są konsekwencją zapisów studium. Także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 czerwca 2007 r. II OSK 359/07 wskazał, iż przepis art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), zasadnie przyjmując, że – stosownie do niebudzącego wątpliwości brzmienia tej normy – uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego następuje po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w myśl wymogu zawartego w art. 9 ust. 4 tej ustawy.
2) Niedopuszczalne grodzenie terenu zieleni urządzonej
W ocenie Wnioskodawcy § 37 Projektu Planu, dotyczący terenu zieleni urządzonej, pozostaje w sprzeczności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, a mianowicie art. 5 pkt. 21) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody, zgodnie z którym przez tereny zieleni rozumie się tereny urządzone wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, pełniące funkcje publiczne, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe, cmentarze, zieleń towarzysząca drogom na terenie zabudowy, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom, dworcom kolejowym oraz obiektom przemysłowym. Tymczasem w § 37 Projektu Planu przewidziano, że dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami ZP1, ZP2 ustala się przeznaczenie terenu:
- zieleń urządzona towarzysząca zabudowie odpowiednio na terenach MN5, MN6, MN11, MN12.
Wprawdzie dla tych terenów w Projekcie Planu został ustanowiony zakaz lokalizacji zabudowy, jednak takie brzmienie przepisów umożliwia wykorzystanie terenu, który ma być przeznaczony pod zieleń urządzoną na ogródki przydomowe. Taką intencję projektodawców potwierdzili przedstawiciele Gminy w trakcie dyskusji publicznej nad rozwiązaniami przyjętymi w Projekcie Planu, które odbyło się w dniu 10 października 2016 r.
Grodzenie obszaru ZP1 i ZP2 spowoduje, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka definicji zieleni urządzonej zawartej w przytoczonej powyżej ustawie o ochronie przyrody, a mianowicie dostęp publiczny. Przedstawiciele Gminy w trakcie spotkania wyraźnie wskazali na taką możliwość, uznając za dopuszczalne grodzenie terenu zieleni urządzonej na poszczególne działki budowlane. Dopuszczenie możliwości grodzenia terenu zieleni urządzonej pozostaje również w sprzeczności z Prognozą oddziaływania na środowisko, która zakłada, że teren ten ma umożliwiać migrację zwierząt.
III. Szczegółowe uwagi do Projektu Planu. Są to osobne uwagi, które powinny być rozpatrywane oddzielnie.
jednostka redakcyjna
UWAGA: BRAK OZNACZENIA OBSZARÓW I NUMERÓW DZIAŁEK !!! jest obecnie proponowana zmiana uzasadnienie
§ 3 ust. 1 pkt 6) Ustala się:
granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie przepisów odrębnych. Ustala się:
granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie przepisów odrębnych, terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwania się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz w planach zagospodarowania przestrzennego województwa.
zgodnie z Ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Art. 15), w planie miejscowym określa się obowiązkowo m.in. krajobrazy priorytetowe określone w audycie krajobrazowym;
brak powyższego audytu w materiałach planistycznych, ale na podstawie Prognozy oddziaływania na środowisko pkt 6.12 można wyciągnąć wniosek, że skarpa wiślana „zlokalizowana we wschodniej części planu na północ od torów kolejowych” jest niewątpliwie przykładem krajobrazu priorytetowego i powinna podlegać ochronie;
drugim przykładem takiego krajobrazu wymienionym w Prognozie są „stosunkowo duże połacie pól uprawnych i nieużytków”
§ 6 pkt 7) powierzchnia biologicznie czynna – należy przez to rozumieć teren z nawierzchnią ziemną urządzoną w sposób zapewniający naturalną wegetację oraz wodę powierzchniową na tym terenie. powierzchnia biologicznie czynna – należy przez to rozumieć teren z nawierzchnią ziemną urządzoną w sposób zapewniający naturalną wegetację w całości na gruncie rodzimym oraz wodę powierzchniową na tym terenie. uwarunkowania ekologiczne i dotyczące spływu wód opadowych i roztopowych nie pozwalają na budowę obszernych kondygnacji podziemnych, których realizację umożliwiałaby zawarta w planie definicja
§ 8 ust. 1 pkt 5) tereny zieleni urządzonej – oznaczone symbolem ZP tereny zieleni publicznej urządzonej – oznaczone symbolem ZP Projekt Planu dotyczy olbrzymiego terenu (ok. 220 ha) o wymiarach ok. 2 x 2 km, na którym można się spodziewać około 1.000 nowych gospodarstw domowych, czyli około 4.000 nowych mieszkańców, dla których nie przewidziano w obszarze planu żadnych przestrzeni publicznych i rekreacyjnych. Większość z tych ludzi będzie szukała odpoczynku na terenach sąsiednich, korzystając z już istniejących terenów publicznych.
Według standardów urbanistycznych dla terenów mieszkaniowych, oprócz terenów przydomowych powinno się jeszcze projektować wyższe formy terenów zielonych i rekreacji, których minimalna wielkość i maksymalny promień dojścia są szczegółowo określone. Autorzy Projektu Planu nie spełnili tego wymagania.
§ 10 ust. 1 ustala się minimalną powierzchnię nowo wydzielonej działki budowlanej zgodnie z ustaleniami szczegółowymi, z zastrzeżeniem pkt 4;
brak punktu 4 w paragrafie
§ 12 ust. 1 pkt 2) zakaz realizacji ogrodzeń pełnych, z zastrzeżeniem § 15 ust. 2 nakaz realizacji ogrodzeń ażurowych bez podmurówki, umożliwiających migrację małych stworzeń (np. żaby, jeże), z zastrzeżeniem § 15 ust. 2 jest to zgodne ze specyfiką obszaru planu i uwarunkowaniami ekologicznymi, a w szczególności troską o utrzymanie bioróżnorodności
§ 15 ust. 3 zakazuje się lokalizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, z wyjątkiem realizacji inwestycji celu publicznego związanych z realizacją zadań własnych samorządu terytorialnego, obiektów infrastruktury technicznej i dróg oraz zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej zakazuje się lokalizacji przedsięwzięć mogących znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, z wyjątkiem realizacji inwestycji celu publicznego związanych z realizacją zadań własnych samorządu terytorialnego oraz obiektów infrastruktury technicznej i dróg oraz zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej jest to zgodne ze specyfiką obszaru planu i uwarunkowaniami ekologicznymi;
zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna nie została wymieniona w rozporządzeniu w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
§ 26 pkt 1) odprowadzenie ścieków sanitarnych – docelowo do gminnej sieci kanalizacji sanitarnej odprowadzenie ścieków sanitarnych – wyłącznie do gminnej sieci kanalizacji sanitarnej
jest to zgodne ze specyfiką obszaru planu i uwarunkowaniami ekologicznymi a w szczególności z konieczną ochroną wód podziemnych;
jest to zgodne z zapisami Studium dla strefy 2Ur - „Pełne uzbrojenie bezpieczne ekologicznie”
§ 26 pkt 2) do czasu realizacji sieci kanalizacji sanitarnej możliwość odprowadzania ścieków do szczelnych zbiorników bezodpływowych zakaz odprowadzania ścieków do zbiorników bezodpływowych, w tym szczelnych zbiorników bezodpływowych jest to zgodne ze specyfiką obszaru planu i uwarunkowaniami ekologicznymi a w szczególności z konieczną ochroną wód podziemnych;
jest to zgodne z zapisami Studium dla strefy 2Ur - „Pełne uzbrojenie bezpieczne ekologicznie”.
§ 30 pkt 2) dopuszcza się realizację zbiorczych pojemników umożliwiających segregację odpadów, obsługujących kilka działek budowlanych dopuszcza się realizację zbiorczych pojemników umożliwiających segregację odpadów, obsługujących kilka działek budowlanych, z wyjątkiem terenów MN i MNU wszelka własność wspólna potrzebuje administratora, łatwo sobie wyobrazić konflikt współużytkowników takiego zbiorczego pojemnika, którego efektem byłoby zanieczyszczenie środowiska
§ 33 pkt 1) ppkt b) zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca lub w zabudowie bliźniaczej zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca lub w zabudowie bliźniaczej sprzeczna ze Studium, które przewiduje ekstensywną formą zabudowy (rezydencjalną); zabudowa bliźniacza nie spełnia kryterium zabudowy rezydencjalnej.
§ 33 pkt 2) ppkt a) tiret drugi nie więcej niż 15% nie więcej niż 15% 10% zgodne z koncepcją zabudowy rezydencjalnej określonej w Studium
§ 33 pkt 2) ppkt b) tiret drugi nie mniej niż 70% powierzchni działki budowlanej nie mniej niż 70% 75% powierzchni działki budowlanej z uwagi na krajobraz priorytetowy wskazany większy udział powierzchni biologicznie czynnej
§ 33 pkt 2) ppkt c) tiret drugi nie mniej niż 0,001 i nie więcej niż 0,3 nie mniej niż 0,001 i nie więcej niż 0,3 0,2 zgodne z koncepcją zabudowy rezydencjalnej określonej w Studium
§ 33 pkt 2) ppkt d) tiret trzeci powierzchnię nowo wydzielonej działki budowlanej nie mniejszą niż 2000 m2 powierzchnię nowo wydzielonej działki budowlanej nie mniejszą niż 3000 m2; [przy czym dopuszcza się mniejsze działki, o ile są już zabudowane] zgodne z koncepcją zabudowy rezydencjalnej określonej w Studium; górna granica powierzchni działki określona w Studium
§ 33 pkt 3) wysokość zabudowy – nie więcej niż 10 metrów wysokość zabudowy – nie więcej niż 8 metrów jest to zgodne z zapisami Studium dla strefy 2Ur - „Nieprzekraczalna wysokość 2 kondygnacje (1 kondygnacja z poddaszem użytkowym).”;
przy zadanym kącie nachylenia połaci dachowej (max. 40°) i trakcie budynku jednorodzinnego max. 8 m, maksymalna wysokość budynku z poddaszem użytkowym wynosi mniej niż 7 m, do czego należy dodać około 1 m na cokół parteru i warstwy dachowe
§ 33 pkt 7) realizację nie więcej niż jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce budowlanej realizację nie więcej niż jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego (stanowiącego konstrukcyjnie samodzielną całość) na działce budowlanej zgodnie z definicją w Prawie budowlanym
§ 37 pkt 1a) przeznaczenie terenu [ZP1, ZP2]: zieleń urządzona towarzysząca zabudowie odpowiednio na terenach MN5, MN6, MN11, MN12 przeznaczenie terenu [ZP1, ZP2]: zieleń publiczna urządzona (ogólnodostępna) ZP1 i ZP2 są terenami skarpy wiślanej, będącymi w obszarze planu terenami krajobrazu priorytetowego, wymagającymi szczególnej ochrony krajobrazowej, a jednocześnie udostępnienia jako zielone przestrzenie publiczne;
zgodnie z definicją w Ustawie o ochronie przyrody: tereny zieleni - tereny urządzone wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, pełniące funkcje publiczne, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe, cmentarze, zieleń towarzysząca drogom na terenie zabudowy, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom, dworcom kolejowym oraz obiektom przemysłowym;
§ 37 pkt 1c) urządzenia infrastruktury technicznej urządzenia infrastruktury technicznej funkcjonalnie związane z terenem zieleni publicznej zgodne z zapisami Studium dla stref ochrony ekologicznej
§ 37 pkt 4) w zakresie zasad scalania i podziału nieruchomości ustala się: a) powierzchnię działki nie mniejszą niż 2000 m2, b) szerokość frontu nie mniejszą niż 25 m - nie ma potrzeby wprowadzania zasad scalania, ponieważ nie powinno się wykorzystywać terenów ZP1 i ZP2 w celach prywatnych, bądź zarobkowych
Wnoszę o uwzględnienie powyższych uwag w Projekcie Planu.
Z poważaniem,
_____________________________________
UWAGI P. JANA STRĘKOWSKIEGO (SKOLIMÓW PŁN) DO PROJEKTU MPZP
Konstancin-Jez., 7 listopada 2016r.
Burmistrz
Miasta i Gminy Konstancin - Jeziorna
ul. Warszawska 32
05-520 Konstancin - Jeziorna
Zgłaszający uwagi:
Jan Strękowski
ul.__________________________
05-510 Konstancin Jez.
oznaczenie nieruchomości, której uwaga dotyczy: MNU1, MNU4, MN5, ZP2, ZP1,MN6, MN12, MN11, MN10, MN9, MNU15, MNU14, MN7, MNU2, MN1, MNU7, U1, KDL2, KDGP1, MN8
W związku z ogłoszeniem Burmistrza Konstancina-Jez. z dn. 14.09.2016r. o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego północno-zach. części miasta Konstancin-Jeziorna na podst. art.18 ustawy z dn. 7 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zgłaszam następujące uwagi do projektu planu.
Uwaga 1: dotyczy drogi KDL2 i działek leżących po obu jej stronach na całym jej odcinku. Jest to szlak rowerowo - turystyczny, a tereny przyległe do ul.Muchomora (KDL2) są wykorzystywane przez turystów do wypoczynku z uwagi na wysokie walory przyrodnicze (drzewostan - w tym stare dęby itp.) i taki powinien być charakter tych terenów, czego nie zapewnia projekt planu. Wnoszę o pozostawienie wzdłuż drogi KDL2 szerokiego (50-100 m) pasa ogólnodostępnej zieleni o charakterze parkowym, umożliwi to także przemieszczanie się zwierząt (nie tylko małych, którym wystarczy dziura w ogrodzeniu, ale np. saren, które na tych terenach przebywają stale).
Uwaga 2: dotyczy terenów ZP1 i ZP2 - podczas dyskusji nad planem z udziałem mieszkańców pani kierownik Wydziału Planowania i Gospodarki Przestrzennej stwierdziła, że będą to tereny zagrodzone. Uniemożliwi to ruch zwierząt i ludzi. A teren ten - skarpa powinien być ogólnodostępnym terenem zielonym.
Uwaga 3: dotyczy drogi planowanej KDP1 - wnoszę o dołożenie starań o wykreślenie tej tzw. Trasy Mostowej, a zastąpienie ją drogą lokalną zbierającą ruch z tych terenów i wyprowadzającą go do Warszawy a nie do Mińska Białoruskiego. Przypominam, że kilka lat temu pod wnioskiem o wykreślenie tzw. Trasy Mostowej podpisało się 4 tys. mieszkańców Konstancina-Jeziorny.
Uwaga 4: dotyczy całości planu. Z wielkim zdumieniem przeczytałem w przygotowanym do przyszłej uchwały przyjmującej plan uzasadnieniu, że teren ten „nie cechuje się wyraźnymi walorami architektonicznymi i krajobrazowymi”. Co do architektury - zgoda, trudno żeby się charakteryzował walorami tego rodzaju - skoro jej tam prawie nie ma, ale jeśli idzie o walory krajobrazowe, to chyba autorzy uzasadnienia mają na myśli inny teren - ten, który będzie wynikiem przyjęcia tego wysoce szkodliwego planu, gdzie nie zaplanowano żadnego parku, żadnych terenów zieleni dostępnych publicznie, a sarny będą musiały przeskakiwać płoty, by się przemieszczać. Ja tam widzę stare dęby, zalesiony teren z drzewami kilkudziesięcioletnimi już, piękne zagajniki, wzgórza porośnięte lasem w różnym wieku, bagna. Czy to nie są walory krajobrazowe? Zaplanowano też niewystarczającą sieć dróg wewnętrznych do obsługi przyszłych mieszkańców terenów objętych planem. Na przykład MN8 - dróg „zero”!
Uzasadnienie: Strategia Rozwoju Gminy Konstancin-Jeziorna do 2020 roku. Mam wrażenie, że twórcy projektu planu niezbyt się przejęli jej zapisami.
z wyrazami szacunku
Jan Strękowski