Dziś żydowskie święto Paschy - Pesach. Związek Postępowych Gmin Żydowskich "Beit Polska" zorganizował seder w Łazienkach Królewskich, na który zaprosił wszystkich chętnych: [
www.beit.org.pl] . Reformowane gminy żydowskie otworzyły się na świat zewnętrzny. Ważniejsza niż surowe przestrzeganie przepisów religijnych jest dla nich modlitwa i osobiste doświadczenie Boga.
Jedna z pierwszych ośmiu takich gmin w Polsce (a pierwsza w małym miasteczku - w dawnym sztetlu), Beit Konstancin, powstała w naszym mieście. W czasie, kiedy w okolicach ronda "przy Aurze" właśnie rozbierano resztki ostatnich budowli dawnej żydowskiej Jeziorny, na tej samej ulicy Bielawskiej w marcowy wieczór po 70-letniej przerwie znów uroczyście obchodzono szabat. Śpiew prowadził kantor Piotr Mirski w Lublina ( [
kultura.lublin.eu] ; [
www.tesknie.com] ). W modlitwie i wieczerzy szabasowej uczestniczył wybitny plastyk i złotnik, historyk sztuki Michał Abramowicz z Muzeum Historii Żydów Polskich (polecam wywiad: [
www.sztetl.org.pl] ). Nowej gminie żydowskiej przewodniczy znany adwokat i działacz społeczny z Jeziorny, pan Grzegorz Gałacki. Choć do minianu zabrakło jednego dorosłego Żyda (w synagodze reformowanej przy Wiertniczej w Warszawie szabat celebruje się w piątki i soboty i tam minian zawsze jest), tym razem w modlitwie i wieczerzy uczestniczyli także goście: katolicy, niewierzący. I tak już ma pozostać.
Nasza współczesna gmina żydowska jest inna od przedwojennej ortodoksji: pragnie dzielić się dziedzictwem kultury żydowskiej, które widzi jako integralną część kultury polskiej i lokalnej. Jej celem nie jest rozpamiętywanie bolesnych wspomnień o Holocauście czy nawet działalność muzealna, lecz prawdziwe odrodzenie życia religijnego i kulturalnego Żydów w Polsce; zbudowanie nowych mostów między Polakami-Żydami i nie-Żydami; włączanie się w codzienne życie lokalnych społeczności. Wkrótce Beit Konstancin planuje zaprosić władze gminy na wspólną wieczerzę i nawiązać współpracę z samorządem i organizacjami lokalnymi.
W kolejne piątki pamiętajmy, że w pewnym domu czy mieszkaniu w naszej Jeziornie palą się znów szabatowe świece zapalone ręką gospodyni, a grupa kobiet i mężczyzn - z bardzo zresztą różnych środowisk: prawnik, artysta, profesor, przedsiębiorca, studentka, muzyk - śpiewa wspólnie psalmy. Ten powrót gminy żydowskiej do Jeziorny - duchowy, osobowy, nie materialny - niesie w moim przekonaniu ważny przekaz symboliczny: Dawna Polska przetrwała, jest zachowana ciągłość kulturowa i jest nadzieja na pluralizm, tolerancję i współistnienie wielu kultur, wyznań i światopoglądów we współczesnym polskim społeczeństwie. Powitajmy Beit Konstancin w naszej społeczności.
Krótko o Beit Polska, jego celach i zasadach religijnych: [
www.sztetl.org.pl]
Zmieniany 1 raz(y). Ostatnia zmiana 2014-04-14 21:01 przez Tomasz Zymer.